Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spyder3Pro kalibrerar fel!

Produkter
(logga in för att koppla)

Azghoul

Aktiv medlem
Fick igår min Spyder3 Pro från Cyberphoto. Installation och kalibreringsprocessen gick smärtfritt och resultatet blev... inte alls bra!? Ett starkt rödstick i mörka gråtoner. Jag måste gjort något fel! Körde kalibreringen igen, samma resultat. Testade andra inställningar; olika Gamma, White Point, Gray Balanced Calibration on/off, Ambient Light Compensation on/off. Samma rödstick. Vad är detta?

Min skärm är en Samsung 225BW, inte det bästa för bildbehandling men en kalibrering borde väl ändå ge ett bättre resultat än ingen kalibrering. Jag har nya drivruitiner till både grafikkort och monitor.

Testade Spydern hos en kompis, hans Dellmonitor fick ingen drastisk förändring men inte alls det rödstick jag upplever så jag tror inte att Spydern är defekt.

Ett exempel: I denna bild är de nedersta fyra fälten, svart borträknat, tydligt röda.
http://www.vub.ac.be/BIBLIO/nieuwenhuysen/photos/images/grayscale.jpg

Känner någon igen detta? Alla tips och ideer är välkomna!
 
Har du gått in i "msconfig", autostartmenyn och bocka bort Adobe gamma om du har den i autostarten.
Kanske kolliderar.
 
-CL- skrev:
Har du gått in i "msconfig", autostartmenyn och bocka bort Adobe gamma om du har den i autostarten.
Kanske kolliderar.

Adobe Gamma är inte installerad.

Har mailat med supporten under morgonen, ingen lösning än men de är riktigt snabba på att svara!
 
Hej! Har precis själv också köpt en likadan. Jag har inte det problemet du har, men jag undrar hur du nollställde/fabriksinställde din skärm innan kalibreringen? Jag har en liknande skärm (om inte samma, sitter inte där just nu). Och jag lyckas inte hitta var jag ska fabriksinställa skärmen. Har du möjligtvis något tips? En annan sak jag lärde mig var att om man ska skicka till tryck i CMYK så är det bäst att jobba i färgprofilen Euroscale, vilket jag i Photoshop inte gjorde tidigare. Det gör stor skillnad på sig. Nu har jag en engelsk Photoshop så det är kanske skillnad på standard färgprofil i svensk jämfört med engelsk.

Men om någon kan hjälpa mig med detta med fabriksinställningen så vore jag grymt tacksam.

/ Lena
 
Jag nollställde via Menu>Setup>Image Reset och Color Reset. Har däremot inte kollat om alla inställningar återställs, men det tycker jag de borde.
 
I villken meny? I grafikkortets? Eller windows startmeny? Eller i kalibratorn?

/ Lena
 
lapg skrev:
En annan sak jag lärde mig var att om man ska skicka till tryck i CMYK så är det bäst att jobba i färgprofilen Euroscale.
Vem säger det? Euroscale är en tryckprofil som är framtagen för att passa för de tryckförhållanden som många tryckerier använde tidigare. Numera har man bytt tryckfärger i de flesta fall och om inte tryckeriet har en rekommendation om vilken profil som ska användas tycker jag du bör välja Europe ISO Coated Fogra 27. Inte optimalt val, men tillräckligt nära för att det ska fungera.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.