Annons

Sprucken Canon EOS 3000

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocke

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag har en EOS3000 inköpt för ett knappt år sedan som plastkåpan har spruckit på. Mellan stativgängan och objektivfattningen går det en smal plastremsa av frontkåpan, det är den som gått rakt av för andra gången nu! :( Första gången fick jag det på garantin men har inte varit tillbaka än den här gången. Borde ju gå att få på garantin igen iofs.

Är det nån mer som råkat ut för samma sak? Visst, det är en billig plastkamera men den borde ju tåla att användas eller hur? Jag har ju inte hanterat den vårdslöst på nått sätt. Tvärt om, är nog försiktigare med prylarna än de flesta.

/Jocke

Naturligtvis, speciellt om den inte ens är ett år gammal.. sen borde det vara så att du har garanti på den bytade delen (dvs. 1 år sedan det förra bytet). Men det är klart att canon kanske knorrar nu om det är 2:dra gången på mindre än 1 år.

När/varför spricker den? Vid stativandvändning eller ?

Bara dänger emot på den punkten hela tiden ? ;)

Tveka inte för att lämna in skrä...fl'åt..kameran igen och stå på dig. Kameran är helt uppenbart felkonstruerad eller feltillverkad och har en svag punkt där.

Jeppe skrev:
Naturligtvis, speciellt om den inte ens är ett år gammal.. sen borde det vara så att du har garanti på den bytade delen (dvs. 1 år sedan det förra bytet). Men det är klart att canon kanske knorrar nu om det är 2:dra gången på mindre än 1 år.

När/varför spricker den? Vid stativandvändning eller ?

Bara dänger emot på den punkten hela tiden ? ;)

Jag har inte lagt märkte till exakt när den spricker men det är troligen efter att jag använt stativet. Kan vara så att stativet trycker mot den där plastremsan fast jag tycker inte det ser så ut. Vi får se hur det går med garantin den här gången...

Garantier...

Jag har svårt att tro det Jeppe skriver om att man förlänger garantin ytterligare ett år om samma sak går sönder igen... Jag håller på med reklammationer (inte kameror iofs) i arbetet och garantin gäller från inköpet av varan. Många gånger bytar man ut varan helt, skulle det då innebära ytterligare ett år? Det kan bli en lång garantitid om det vill sig illa... Så länge garantitiden fortfarande gäller ska du få det på garantin givetvis! Två år enligt konsumentköplagen, men sista året måste DU bevisa att det är felkonstruerat eller brist i tillverkningen

Trist att du haft otur med din kamera, Jocke!

Lycka till!

Jo det kanske inte var tillämbart i detta fallet. Men jag hade en gammal CD-spelare som gick sönder (linsen ramlade av) och då fick jag 24 månaders garanti på den bytade delen. Eftersom den faktiskt var ny. Men som sagt gäller kanske inte överallt....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar