Annons

Sprida ljus vid utomhusfoto? SB-800?

Produkter
(logga in för att koppla)

stylefish

Aktiv medlem
Ja nu har jag nyss införskaffat en SB-800 för att komplettera min d70.

Inne fungerar den ju helt ypperligt när man slår den i taket, är dock mycket besviken på den "soft-dome" som ingår eftersom jag tycker den ger på tok för mycket skuggor, hur det nu skulle kunna gå till.

Ikväll fick jag min första chans att gå ut och pröva blixten lite, tänkte att den kanske skulle lysa upp lite mer runt omkring själva modellen men icke sa nicke. Jag vet inte om jag måste köpa någon annan tillsats som någon slags softbox eller är reflexskärm den egentliga lösningen?

För tillfället går alla idéer på att införskaffa en till 800:a eller 600:a bort eftersom ekonomin svek mig redan före det här inköpet, kan dock kanske få möjligheten till det inom en snar framtid.

Jag hade några planer på att försöka införskaffa några billigare digitala slavblixtar från USA men jag vet inte, också en kostnadsfråga.

Istället undrar jag nu om det är en, i det här fallet, hemmagjord reflexskärm eller kanske något slags fotoparaply att slå blixten i som är lösningen?

Kom gärna med eventuella byggförslag samt om ni har någon idé på eventuella material som kan vara bra att använda sig utav så skulle det vara jättebra!

Jag sticker in en liten extrafråga här och går verkligen lågbudget.

Kika på den här länken
http://www.rusta.se/product.asp?product_id=514

Kollade på den här lampan för ett tag sen och tyckte att dubblauppsättningar av de där och hemmabyggda softboxes av något slag skulle vara perfekt för att skapa det "trashiga" och mycket mobila ljus jag delvis också är ute efter. Det negativa är bara att de kallas "searchlights" och är extremt starka samt koncentrerade. Min tanke var att man på något sätt skulle försöka sprida ljuset och kanske försöka montera in "speglar" runt själva lampan istället för den "hamrade" metall som sitter där nu. Jag vet inte alls men det skulle vara väldigt mobilt och temperaturen på ljuset skulle inte göra mig ett dugg.

Hoppas någon har några bra förslag att komma med!

Tack på förhand!
 
Visst, ett paraply eller ännu bättre en softbox gör ljuset mjukare. Jag har testat en paraply-softbox från Lastolite och den är billig och fungerar bra. Men som vanligt är avståndet mellan objekt och reflektor kritiskt: en softbox på 10 meters avstånd ger lika skarpa skuggor som en naken blixt. En vanlig enkel reflexskärm (=vit pappskiva) på kan även göra underverk.

För porträttfotografering så har Phtotoflex en liten softbox (30x40 cm) som är synnerligen kompakt och mobil. Modellen heter LiteDome Q3 Extra small och kostar c:a 900:- komplett med hållare för en liten kompaktblixt finsn på Madeco).

Glöm den där halogenficklampan! Två st 4Ah batterier som räcker 40 minuter betyder en effekt på max 80 watt i halogenlampan, d.v.s. något starkare än en vanlig glödlampa hemma i köket. En mycket stark ficklampa iofs, men i andra fora här på FS har bygglampor dömts ut eftersom de är för svaga för fotografering, och de ligger på 500 watt.....
 
Senast ändrad:
Hej!
Jag rekomenderar också att använda en softbox. Jag använder en http://www.tradera.com/auction/aid_7853656 Den är egentligen tänkt för studiolampor, men fungera bra även med blixt. Man måste dock ha blixten med kabel och en person som hjälper till att hålla blixt/softbox. Går också att ha på ett vanligt stativ.

Det är kanskes smidigare att använda en LiteDome Q3 Extra small som Olle föreslår.

/Jacob
 
Vad använde du för iso när du fottade utomhus? Om du har blixten riktad framåt och ändrar iso till ett högre tal så ändras räckvidden :)
Om jag inte minns fel så kan du få den att nå 20 meter utan dome:en
Lycka till!
 
Får tacka för era kommentarer allihopa!
Eftersom jag helst skulle behöva något som är relativt kompakt så tror jag nog att jag får köra på det från madeco

Men annars har jag även kikat lite smått på en softbox från lumiquest men tyvärr har jag hört att de inte ska vara nåvidare bra vilket sätter lite käppar i hjulen.

Men men, tackar för tipsen som sagt :)
Ska testa det där med att ställa om ison också, körde väl på en 400 om jag inte minns fel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.