Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Språkbyte LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Hoppas även Lightroom-frågor passar här, om inte kan administratorn kanske flytta den rätt.

Kan man byta språk i Lightroom som man kan i Microsoft-produkter. Lightroom är nämnligen betydligt billigare på tyska än på engelska, men jag vill helst köra programmet på engelska.

/Karl

Hoppas även Lightroom-frågor passar här, om inte kan administratorn kanske flytta den rätt.

Kan man byta språk i Lightroom som man kan i Microsoft-produkter. Lightroom är nämnligen betydligt billigare på tyska än på engelska, men jag vill helst köra programmet på engelska.

/Karl

Ja det kan man.

/Karl

Det är ju bara att gå in i menyn Redigera och välja Inställningar och sen den språkversion man vill använda.
Hur det skulle bli billigare kan jag inte klura ut:))

Tack för svaren!

Den som är billigast 119franc (ca850kr) har bara LR på tyska. Min telefon spottar ur sig RAW-filer i det obskyra format DNG, så jag verkar nödd och tvungen att skaffa ett Adobe-program för att kunna redigera bilderna.

Bra att man kan byta språket lätt!

/Karl

Tankade hem LR och installerade testversionen. Det hela med att importera bilderna passar mig inte alls. PS Elements har det samma fotoredigerings funktioner som LR har eller är PS Elements enklare?

/Karl

Du kan ju köra bägge paralelt - de komplettera varandra! LR som hanterar alla bilder (sortera, rensa, visa samt en hel del redigering) och PSE för att redigera EN bild i taget med lite mer finesser (lager etc). PSE redigerar vad jag vet bara i 8bitars förgdjup :(

Vad gäller importen av bilder så kan du antingen importera bilderna genom en flytt av filerna på hårddisken eller genom att lägga till dem i katalogen (utan att flytta filerna). Det senaste rekommenderas om du inte börjar från scratch med bilder. Knapparna "Flytta" resp. "Lägg till" i importfönstret.

Det hela med att importera bilderna passar mig inte alls. PS Elements har det samma fotoredigerings funktioner som LR har eller är PS Elements enklare?

/Karl

Konceptet med att importera kan till en början kännas lite udda och ovant men när man väl givit det ett par dagar känns det helt naturligt.

Elements har betydligt fler redigeringsfunktioner än LR (däremot är jag lite osäker på om Camera RAW är helt identiskt i Elements jämfört med LR, jag har för mig att det är en liten skillnad, men inte säker).

Elements tycker jag personligen är ett väldigt rörigt och segt program, men det är ju bara min åsikt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto