Annons

Spotmätningsfel 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Vevo

Aktiv medlem
Jag lämnade in min 7D när jag upptäckte ett fel på sensorn och fick en ny. Den nya kameran visade sig exponera väldigt underligt. Jag beslöt mig för att kolla hur det stog till med mätningen av ljuset. Jag slog om till spotmätning och riktade den mot ett ljus vilket gav 1/6 när jag sedan sänkte kameran fick jag 1/250 vilket var underligt. Jag startade om kameran och provade igen, samma resultat. Med andra ord spotmätningen låg fel. Det måste innebära att all mätning blir felaktig i alla lägen (centrumvägd etc). Nu vet inte jag hur ljusmätningen är uppbyggd men jag inser att den måste ha en felaktig vinkel. Kameran är nu skickad till KM för byte och jag få nu min tredje 7D.

Är någon annan som råkat ut för det här fenomenet oavsett kameramodell? På KM tyckte dom att det var för jävligt att jag blivit drabbad med två defekta kameror, men de kliade sig också i huvudet åt fenomenet.

Jaha, då var man utan D-SLR några dagar igen.

Bilagor

• spot.jpg
    spot.jpg
    10.5 KB · Visningar: 278
Senast ändrad:
Inte så att den var inställd till att länka spotmätningen till vald AF-punkt? (om detta nu går)

Har upptäckt samma fenomen med min gamla EOS 5:a, trodde först att det berodde på att mattskivan hade hamnat snett men det visade sig sedan att den ej gick att justera alls.

I alla fall orkade jag alldrig leta vidare efter problemet utan istället funkade det finfint när man vant sig, för övrigt verkade det konstigt nog endast påverka spotmätningen för tester med andra metoder verkade ej påverkas av placering av ljusa/mörka motiv i vertikal riktning.

// Mats

Jeppe skrev:
Inte så att den var inställd till att länka spotmätningen till vald AF-punkt? (om detta nu går)
Nä Jesper, om det vore så väl. Jag har ringt support och serviceverkstad för att få klarhet i om det kunde förhålla sig på det viset. Men så var inte fallet. Den ska vara helt i centrum oavsett AF. Jag har hört att man kan ändra spotmätningspunkter på Dynax 7 och Dynax 9, ni som har en sån, stämmer det?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar