Annons

Spotmätning

Produkter
(logga in för att koppla)

L.arlid

Medlem
Jag har nyss köpt en Nikon D50 men har tyvärr ingen svensk manual. Läser ofta om spotmätning. Försöker hitta det i manualen men finner inget. Någon som vet vart det står eller någon som kan förklara vad som menas med begreppet?
 
L.arlid skrev:
Jag har nyss köpt en Nikon D50 men har tyvärr ingen svensk manual. Läser ofta om spotmätning. Försöker hitta det i manualen men finner inget. Någon som vet vart det står eller någon som kan förklara vad som menas med begreppet?

Enklast är nog att ladda hem manualen från Nikon Support.

Du finner denna på www.nikon.se

Skapa ett konto under support.

mvh Erik
 
Spotmätning är när ljusmätningen sker i ett litet område/punkt i mitten av bilden. Just i den punkten får man förhoppningsvis en mycket korrekt exponering. Bra grej om man tex vill ha ett ansikte rätt exponerat i motljus. Alla kameror har inte spotmätning, hur det är med d50 vet jag inte.
 
Senast ändrad:
D50 har spotmätning i lägena P, S, A, M
Du ställer in det via menyerna.
Gå in i CSM-menyn (den som ser ut som en penna) och gå ner till mätning och där kan du välja mellan Matrix, centrumvägd och spot.
 
papi skrev:
Spotmätning är när ljusmätningen sker i ett litet område/punkt i mitten av bilden...........

Kan man inte mäta mot vilken punkt som helst i bilden? Bara att komponera om efter mätningen väl?
 
Graal skrev:
Kan man inte mäta mot vilken punkt som helst i bilden? Bara att komponera om efter mätningen väl?

Ja så är det ju, bara att mäta, låsa exponeringen och komponera om!

Kanske finns det kameror där godtycklig focuspunkt också kan användas som spotmätningspunkt?
 
Senast ändrad:
Själv kör jag så att ljusmätningen låses när jag har avtryckaren halvvägs nere. Så funkar ju alla "kompakta" digitalkameror och oftast tycker jag att det funkar bäst, men såklart - kanske inte i alla lägen. =)

/Fredrik
 
Hej, jag har läst den instruktionerna i boken när det gäller spotmätning. men när jag går in i menyn och under "pennan" så finns där inget val som heter mätning. någon som har någon aning om hur man löser detta?
 
Ändra i CSM!

Man måste gå in i Menyn och välja skiftnyckeln. Sen går du in i CSM/SetUp-meny och ändrar till ett mer avancerat läge. Du ser att du använder "nybörjar menyn" (låt oss kalla det så) när det bara är ett fåtal streck på CSM ikonen. Lycka till!

/Fredrik
 
Re: Ändra i CSM!

nifo skrev:
Man måste gå in i Menyn och välja skiftnyckeln. Sen går du in i CSM/SetUp-meny och ändrar till ett mer avancerat läge. Du ser att du använder "nybörjar menyn" (låt oss kalla det så) när det bara är ett fåtal streck på CSM ikonen. Lycka till!

/Fredrik

Det funkade ju fint. tackar.
 
L.arlid skrev:
Man kan dock inte få den på svenska. De kräver ett skrämmande antal hundralappar för det...

låter konstigt. Registrera produkten på Nikons hemsida i det land den är köpt. Vill de verkligen ha betalt?

Jag har tagit hem manualen för en Nikon D1 på detta sätt och betalade inget.

mvh Erik
 
Det jag svarade på var att kameran inte är köpt i Sverige och Nikon kräver flera hundra kr för en svensk manual. =/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.