Annons

Spotmätning, hur funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är trött på felexponerade bilder med den evaluerande mätningen och centrumvägda mätningen. Har självklart för vana korrigera med exponeringskompensation vid tillfällen när jag förstår att den evaluerande inte kommer klara av att exponera rätt..

MEN, jag är så fruktansvärt trött på detta, för jag tycker ändå inte att detta funkar tillräckligt bra!

Hur jobbar man med spotmätning? Hur ska man tänka? Vad finns det för saker som är "medelgrå" i naturen och inne i stan?

Går det jobba hyffsat snabbt med spotmätning? Hur många exponeringssteg ska man tänka att en digital D3-rawfil har?

Jag har prövat spotmätning med diafilm och det har funkat väldigt bra! Men digitalt har ju fler steg än diafilm..

Snälla hjälp mig! Jag vill få såna där perfekt exponerade bilder som alla naturfotografer på http://www.johner.se/searchresult.p...arch_colour=-1&search_tech=-1&hitsperpage=100

Personligen jobbar jag mest med Nikons Matrix-mätning i kombination med ett flitigt användande av exp. kompensationen (nästan inga av mina bilder är exponerade rakt av), mest av slöhet. Man hade lika gärna kunnat använda spotmätningen.

Det fina med spotmätning är inte att du ska leta efter medelgrått utan att avgöra var det mörkaste, eller ljusaste avsnittet i bilden är och sedan avgöra hur man vill exponera denna. Alternativt vilken känsla du vill få fram i bilden.

Bild 1: 3D Matrix - EV0
Bild 2: Spot - EV+1 (mätt mot garageporten)
Bild 3: Spot - EV0 (mätt mot garageporten)
Bild 4: Spot - EV+2 (mätt mot garageporten)
Bild 5: Spot - EV-1 (mätt mot garageporten)

Här kan man se att spotmätningen med + 1EV motsvarar ungefär vad matrixmätningen kom fram till och det är också så den ser ut i verkligheten. Spotmätt EV0 gör alltså att du medvetet underexponerar garageporten, eftersom den normalt sett är +1 steg och jag har valt 0. Alltså i praktiken samma sak som att köra matrix -1EV på exponeringskompensationen. Spotmätt +2EV är lite för ljust och gör också att bilden blir ljusare exponerad, men detta betyder inte att det är fel, bara att jag har valt att återge garageporten som riktigt vit, nästan i direkt sol). Sista bilden, -1EV en förvanskning av verkligheten, eftersom det innebär Matrix -2EV. Det börjar skymma så att säga ;)

Bilagor

• EV0-Matrix.jpg
    EV0-Matrix.jpg
    73.3 KB · Visningar: 642
  • EV+1-spot.jpg
    EV+1-spot.jpg
    71.8 KB · Visningar: 641
  • EV0-Spot.jpg
    EV0-Spot.jpg
    64.3 KB · Visningar: 644
  • EV+2-spot.jpg
    EV+2-spot.jpg
    70.8 KB · Visningar: 647
  • EV-1-spot.jpg
    EV-1-spot.jpg
    53.8 KB · Visningar: 639
Senast ändrad:
Vanlig spotmätning tycker jag är mest användbar om man ska fota ngt som sticker ut från övriga bilden, typ upplyst person i kolsvart rum. Olympus har två andra funktioner som är väldigt användbara i andra fall med, nämligen spot hi och spot lo. Då mäter man mot det ljusaste respektive mörkaste man vill ha täckning i.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar