ANNONS
Annons

Sportfotografering en mer kunskapskrävande del av forograferandet än man först kan tr

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har personligen alltid älskat att delta eller se på sport. Innebandy och golfen är de sporter jag utövat och utövar.

Nu när fotograferandet åter igen har blivet det stora intresset ville jag kombinera dessa båda intressen. I min värld var en sportfotograf någon som hela tiden höll avtryckaren nedtryckt för att sedan kunna välja ut en bra bild 1000.

Men vet numera att det är en mycket mer spännande tillväga gångs sätt en detta och långt mer kunskaps krävande.

Man måste kunna sin sport för att kunna ta bra bilder, känna till spelarna, mönster i spelet och många gånger rikta kameran bort från den plats där bollen/Pucken för tillfället är, för att ens egen spelförståelse talar om för en vart situationen man vill få på bild kommer att hända och händer på ett annat ställe.

Kunskapen om ljuset i hallarna, spelarnas namn och färdigheter och att själv veta och förstå när en bra prestation utför på plan är förutsättningar man aldrig tidigare tänkt på gör en bra sportbild.

Sen kommer vi till den mer krångligare och tråkigare delen, kostnaden för utrustningen som är en förutsättning att ta bra bilder i denna miljö. Ljusstarka objektiv, kamerahus som tillåter dig att fotografera med höga med isotal mm. är ju som bekant inte direkt gratis.

Jag tar med glädje emot tips och trix av mer erfarna sportfotografer allt som gör mig mer insatt och trygg inför framtida foto tillfällen tar jag tacksamt emot.

Hur ställer man till exempel rätt vitbalans för en viss hall? Och kan man spara denna inställning i kameran? Ska man ha med sig en vit skiva för detta endamål?

När det gäller vitbalansen i hallar brukar man använda vit reklam i golvet, reklamskyltar eller på hockey isen.

Det brukar inte vara några större problem.

Jag använder isen, eller ett ark vitt papper, för att ställa in vitbalansen.

I en del kameror (t.ex. 1D Mark III) kan man spara och namnge ett antal vitbalansinställningar. Annars kan man ju spara den bild man använde, på ett eget litet minneskort t.ex, och ladda in det innan man åker tillbaka till samma ställe. Jag har inte kommit mig för att göra det själv, det går rätt fort att göra det på plats.

Annars kan jag bara hålla med, sportfoto kräver en hel del kunskap både om sporten, om foto och efterbearbetning av bilder tagna i dåligt ljus, och bra teknik för att klara fokusering och komposition när sporten är snabb. Jag tycker det är helkul, men svårt (kanske därför det är kul) att försöka fånga ögonblicket. Jag har långt kvar tills det blir någon sorts säkerhet i att lyckas med bilder, än så länge är det långt mellan gångerna när allt faller på plats samtidigt, men det är bara att nöta på.

Det är extra svårt i början när man som regel också håller till i dom lägre serierna och därmed i små och dåligt upplysta hallar. Bra träning för den dagen man får lira i någon högre division, med "TV-ljus" skulle det plötsligt bli väldigt mycket enklare att ta bra bilder.

Öva öva öva

Bra sportbilder kräver övning. Det märks om inte annat när t.ex. en säsong börjar. Fotbollsbilderna från slutspelet är mycket bättre än från början av säsongen. Det blir mycket fasta situationer, hörnor, straffar frisparkar i början av året. Annars är väl knepet med bollsporter att följa bollen. Ställer man skärpan på bollen, avskyr vita fotbollar, så gör fördröjningen mellan skalle och pekfinger att spelaren blir skarp även på bl 1,8. -Klubbhooken om det gäller "klubbsporter".
Högre dividion är en bra hjälp till bätter bilder.
I elitserien följer lagen vissa mönster som man snart snappar. I korpen och lägre divisioner kan det mest märkliga hända. Jag har sett det bli 1-1 i fotboll utan att mer hände än att en ur vardera lagen gjorde avspark och målvakten vrålade jaga tar´n. Nu kastade han sig och bollen studsade in över honom. Sen samma sak åt andra hållet. MEn det var Ängebacken-Sundals-Ryr i Västgöta-Dals reserv.

Re: Nytt men varför

LittleCapa skrev:
Okay att det var ett nytt sätt att använda kameran på. Gillar man arschlen så.
Ett bra tips är att gå in på Sports Illustrateds hemsida.
http://sportsillustrated.cnn.com/multimedia/photo_gallery/0710/nfl.photos.week8/content.3.html
Det är en tidning jag köpte när jag började plåta sport och inte har det blivit sämre med åren. Bara att se och lära

Helt rätt! Bara genom att titta på proffsen så kan man lära sig.. Man kan aldrig bli duktig av att titta på bilderna från den lokala fotoklubben eller tex bilderna i tidningen FOTO eller Kamera o Bild...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar