Annons

Sportbilder på nätet

Produkter
(logga in för att koppla)

Jolly_Jumper

Aktiv medlem
Jag plåtar en del på min sambos barn när de spelar fotboll, handboll och hockey. Båda är mindreåriga. Tränarna vill att jag ska lägga ut bilder på lagen på www.laget.se så att alla kan se dem. Dotterns lag loggar själva in på siten och där har vi lagt bilderna så att bara de som är inloggade kan se dem. Sonens lag är yngre och loggar inte in så där har jag lagt bilder så att alla kan se dem. Jag har där bara lagt ut bilder på sambons son och ingen annan.

Frågan är vad lagen säger om detta? Får man lägga ut bilder på mindreåriga från sportevenemang eller måste man ha målsmans medgivande. Det blir ju ganska jobbigt om man måste ha medgivande även från alla föräldrar i motståndarlagen. Är det ok att lägga ut bilderna om inloggning krävs för att kunna se dem? Det är roligare om även motståndarlagen kan se bilderna. Får man lägga ut bilderna om man inte skriver namn på de som är avbildade?

Tacksam för svar!
Per Söderlund

Här hade vi en tidigare diskussion om ungefär samma sak.

Även om jag webbpublicerar sportbilder på minderåriga då och då (oftast actionbilder, sällan prisutdelningar och laguppställningar) så har jag inte järnkoll på vad lagen säger, utan försöker använda sunt förnuft.
Man kan alltid ha frågan "skulle jag vilja se mig själv på webben i denna situation?" i skallen när man sitter där vid datorn och ska ladda upp bilderna. Om svaret är "nej" så publicerar jag inte.

Jag försöker också vara lyhörd för negativa reaktioner över bilderna på webben - jag raderar i så fall den aktuella bilden omgående, jag frågar inte efter orsaken och argumenterar inte om saken.
Hittills har jag inte behövt radera en enda bild.

Detta var ju inte svar på dina frågor men är kanske till någon hjälp?

Förut så var varje bild en personuppgift och Personuppgiftslagen trädde då in. Denna lag har dock skrivits om en del till att bara behanda kränkande personuppgifter - vilket knappast en idrottsbild kan anses vara.

Så rent lagligt är det vad jag vet inga hinder så länge du inte använder en bild i reklam, då träder Lagen om namn och bild i reklam in.

Annars är detta mer något mellan dig, barnens föräldrar och den sajt du lägger ut dem på.

Starkt OT: innovativ finansiering av vimmelfotografering?!

cowboy skrev:
Jag försöker också vara lyhörd för negativa reaktioner över bilderna på webben - jag raderar i så fall den aktuella bilden omgående, jag frågar inte efter orsaken och argumenterar inte om saken.
Hittills har jag inte behövt radera en enda bild.
Här hos en nattklubb med massor av vimmelbilder på sin webb tar man en slant om motivet vill att en misshaglig bild ska raderas;

"För att radera denna bild, skicka ett SMS med RADERA 12345 till nummer 67890. Kostar 30 kr + ev. trafikavgift. Du får max radera 10 st bilder per vimmelkategori och du måste finnas med på den aktuella bilden."

Hm, förutom att jag får betala inträde garderob käk drinkar groggar och taxi hem får jag betala för att få bevisen undanröjda.... ;)

Det har var ju ett uppfinningsrikt sätt att ta betalt för sin vimmelfotografering: först får man betalt från nattklubben för att plåta/webbpublicera, när någon upplever bilden som pinsam eller kränkande får man betalt från "offret" för att radera den.

Nu gillar de flesta festprissar att bli fotograferade och tycker om att se sig själva på webben så jag gissar att det inte är så många bilder om året som blir raderade.

Hos mig är eventuellt raderande gratis.

:)

Risken är kanske mycket liten men det finns mödrar och barn som lever under skyddade identiteter för att hålla sig undan från förföljande män. En publicerad bild kan då förstöra väldigt mycket. Kan vara värt att ha i åtanke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar