Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sport
- Trådstartare Honkamaa
- Start datum
För sportfotografering gäller att alltid gott om film och gärna kunna en del om sporten.
Oftast vill man kunna frysa rörelserna. 1/500s fryser stort sett allt. Men ljuset är sällan bra så det kan behövas både snabb film och ljusstarka objektiv.
När jag plåtade basket i Fryshset var det 1/320s bl 2,8 och ISO 3200 som gällde. Nu har de tack och lov ökat på beysninge något.
Det är sälln problem att få fotografera utom vid elitmatcher i ishockey. Köp biljett och prata med någon ansvarig.
Ett annat tip är att kolla in andras sportbilder för att få lite koll på hur sporten gör sig bäst. Under en match kan man testa mång olika vinklar, bara man har film så det räcker.
Oftast vill man kunna frysa rörelserna. 1/500s fryser stort sett allt. Men ljuset är sällan bra så det kan behövas både snabb film och ljusstarka objektiv.
När jag plåtade basket i Fryshset var det 1/320s bl 2,8 och ISO 3200 som gällde. Nu har de tack och lov ökat på beysninge något.
Det är sälln problem att få fotografera utom vid elitmatcher i ishockey. Köp biljett och prata med någon ansvarig.
Ett annat tip är att kolla in andras sportbilder för att få lite koll på hur sporten gör sig bäst. Under en match kan man testa mång olika vinklar, bara man har film så det räcker.
npet
Aktiv medlem
Ofta går det fort till på basket och andra matcher, och sportfotografens önskan är ju att fånga spelarna i aktion, dvs frysa rörelser och liknande.
Nyckeln till att frysa rörelser är snabb slutartid. Ju kortare tid kameran är öppen desto mer fryser man rörelsen. Annars får man rörelseoskärpa, och med rörelseoskärpa kommer spelarna att se suddiga ut.
Hur gör man för att få så kort slutartid som möjligt? Ofta spelar man i inomhusarenor och de brukar vara rätt så dåligt upplysta (iaf om man jämför med ljussituationen dagtid utomhus).
Ett snabbt (dvs ljusstarkt) objektiv är i princip ett måste för korta slutartider. Man måste släppa in så mycket ljus som möjligt under en så kort stund som möjligt.
Objektivets ljusstyrka ser du på den största bländaren objektivet kan prestera. Ett konsumentobjektiv (t.ex en 28-80 zoom) brukar ligga på 3,4-4,5 i bländare medan ett proffsobjektiv kan ligga på 2,8 ned till 1,2.
Ju lägre bländartal - ger mer ljus in i kameran - ger kortare slutartid.
Korta slutartider kan också uppnås om man använder snabb film (ISO 1600-3200) men då får man räkna med korniga och gryniga bilder.
Använder du tele-objektiv utan stöd och vill undvika oskarpa bilder pga kameraskakningar, så är en tumregel att slutartiden aldrig bör vara längre än ditt objektivs brännvidd. Sitter du med ett teleobjektiv på 300mm så bör du ha minst 1/250...
En bra placering är också ett måste. Försök komma så nära planen som möjligt. Och så behöver man ett snabbt avtryckarfinger förstås så man trycker av precis före när actionen sker...
Här är en artikel på engelska om sportfoto från Fotosidans internationella kusin Photo.net.
// npet
P.S Jag fotar inte sport utan flyguppvisningar ibland, men det är ungefär samma princip som råder iaf
Nyckeln till att frysa rörelser är snabb slutartid. Ju kortare tid kameran är öppen desto mer fryser man rörelsen. Annars får man rörelseoskärpa, och med rörelseoskärpa kommer spelarna att se suddiga ut.
Hur gör man för att få så kort slutartid som möjligt? Ofta spelar man i inomhusarenor och de brukar vara rätt så dåligt upplysta (iaf om man jämför med ljussituationen dagtid utomhus).
Ett snabbt (dvs ljusstarkt) objektiv är i princip ett måste för korta slutartider. Man måste släppa in så mycket ljus som möjligt under en så kort stund som möjligt.
Objektivets ljusstyrka ser du på den största bländaren objektivet kan prestera. Ett konsumentobjektiv (t.ex en 28-80 zoom) brukar ligga på 3,4-4,5 i bländare medan ett proffsobjektiv kan ligga på 2,8 ned till 1,2.
Ju lägre bländartal - ger mer ljus in i kameran - ger kortare slutartid.
Korta slutartider kan också uppnås om man använder snabb film (ISO 1600-3200) men då får man räkna med korniga och gryniga bilder.
Använder du tele-objektiv utan stöd och vill undvika oskarpa bilder pga kameraskakningar, så är en tumregel att slutartiden aldrig bör vara längre än ditt objektivs brännvidd. Sitter du med ett teleobjektiv på 300mm så bör du ha minst 1/250...
En bra placering är också ett måste. Försök komma så nära planen som möjligt. Och så behöver man ett snabbt avtryckarfinger förstås så man trycker av precis före när actionen sker...
Här är en artikel på engelska om sportfoto från Fotosidans internationella kusin Photo.net.
// npet
P.S Jag fotar inte sport utan flyguppvisningar ibland, men det är ungefär samma princip som råder iaf
FredrikB
Aktiv medlem
Jag läste en artikel i FOTO för många år sedan, en intervju med en sportfotograf (minns ej vem, tyvärr) som delade med sig några av sina bästa tips. Ett av dem (när det gäller att få skarpa bilder) var att hitta de ögonblick där rörelserna i sporten "avstannar", s a s.
Ett exempel han nämnde var momentet när en stavhoppare passerar ribban. I fallet basket kan man ju tänka sig momentet när en spelare hoppar för att skjuta eller just har "dunkat" i bollen i korgen.
Som Magnus skrev är det ju bra om man kan en del om sporten, så att man kan förutse sådana moment.
/Fredrik
Ett exempel han nämnde var momentet när en stavhoppare passerar ribban. I fallet basket kan man ju tänka sig momentet när en spelare hoppar för att skjuta eller just har "dunkat" i bollen i korgen.
Som Magnus skrev är det ju bra om man kan en del om sporten, så att man kan förutse sådana moment.
/Fredrik
acke
Avslutat medlemskap
En fråga från en novis på sportfoto:
Är det OK att plåta med blixt på inomhusarenor? Jag föreställer mig att man kan få rätt schyssta effekter genom att kombinera blixt och lång slutartid.
Men Michael Jordan & Co kanske inte uppskattar att få en stark blixt i fejan just i dunk-ögonblicket?
Är det OK att plåta med blixt på inomhusarenor? Jag föreställer mig att man kan få rätt schyssta effekter genom att kombinera blixt och lång slutartid.
Men Michael Jordan & Co kanske inte uppskattar att få en stark blixt i fejan just i dunk-ögonblicket?
Just i basket använder en del blixt. Men generellt är ska man undvika blixt på arenaidrotter.
Blixt är däremot väldigt populärt i sporter som rally och cykling där man blandar blixt och lång tid.
I ishallen i Malmö lär det finnas stora Elinchrome-blixtagregat monterade i taket som utlöses med radio för att fotograferna ska kunna användfa finkorniga filmer och få skarpa bilder med fina färger. Det lär ju vara problem att ta sekvenser med motorn bara...
Blixt är däremot väldigt populärt i sporter som rally och cykling där man blandar blixt och lång tid.
I ishallen i Malmö lär det finnas stora Elinchrome-blixtagregat monterade i taket som utlöses med radio för att fotograferna ska kunna användfa finkorniga filmer och få skarpa bilder med fina färger. Det lär ju vara problem att ta sekvenser med motorn bara...
För inomhussport kan det nog vara lite ljussvagt, men för fotboll och andra sommarsporter borde det funka fint.
Prova först att pressa filmen. Det kan räcka. Vid basket kan man få bra bilder med ett billigt normalobjektiv under koren.
Prova först att pressa filmen. Det kan räcka. Vid basket kan man få bra bilder med ett billigt normalobjektiv under koren.
Jeppe
Aktiv medlem
Ja visst, kombinera med en blixt ledtal 100 så kan du nog ta en och annan bild...
alt 2.
3200 ISO
Nä allvar.... Ishockey kanske.. där är åtminstone isen ljus.
Det får nog bli ett ljusstarkare objektiv och en väldigt tom plånbok.
Har du tur med ett 5.6a så kommer du upp i 1/125 med ISO 800.
En fin film är Fujis Press 800.
alt 2.
3200 ISO
Nä allvar.... Ishockey kanske.. där är åtminstone isen ljus.
Det får nog bli ett ljusstarkare objektiv och en väldigt tom plånbok.
Har du tur med ett 5.6a så kommer du upp i 1/125 med ISO 800.
En fin film är Fujis Press 800.
Bjarne
Aktiv medlem
Kommentarer till Niklas P:s inlägg
Bra inlägg, men jag har några justeringar. Det första gäller ett rent skrivfel. "Ju längre bländartal - ger mer ljus in i kameran - ger kortare slutartid." - det måste naturligtvis vara "Ju LÄGRE bländartal..."
Du skrev också om en tumregel när det gäller oskarpa bilder, "att slutartiden aldrig bör vara längre än ditt objektivs brännvidd" (egentligen är det att 1/slutartiden inte får vara längre - men det står ju bara t.ex. 60 i displayen eller på ratten - sorry - lite petigt). Det jag egentligen vill säga är att denna regel bara gäller för skakningsoskärpa i själva kameran. Om du skall frysa en snabb rörelse behöver du säkert 1/500 sekund oavsett vilket objektiv du har! Skillnaden är att du måste gå närmare med ett objektiv med kortare brännvidd förstås...
Ursäkta detta pekpinneinlägg!
Bra inlägg, men jag har några justeringar. Det första gäller ett rent skrivfel. "Ju längre bländartal - ger mer ljus in i kameran - ger kortare slutartid." - det måste naturligtvis vara "Ju LÄGRE bländartal..."
Du skrev också om en tumregel när det gäller oskarpa bilder, "att slutartiden aldrig bör vara längre än ditt objektivs brännvidd" (egentligen är det att 1/slutartiden inte får vara längre - men det står ju bara t.ex. 60 i displayen eller på ratten - sorry - lite petigt). Det jag egentligen vill säga är att denna regel bara gäller för skakningsoskärpa i själva kameran. Om du skall frysa en snabb rörelse behöver du säkert 1/500 sekund oavsett vilket objektiv du har! Skillnaden är att du måste gå närmare med ett objektiv med kortare brännvidd förstås...
Ursäkta detta pekpinneinlägg!
Similar threads
- Svar
- 8
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 3
- Visningar
- 863
- Svar
- 1
- Visningar
- 768