Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spm. ang. bruk av studioblitz.

Produkter
(logga in för att koppla)
Kommer til å få meg et par studio-blitzer og en lysmåler(måler bare . Har også bestilt et par bøker ang. fotografering i studio. Mens jeg venter så har jeg prøvd å lære meg litt om å fotografere i studio.
Er et par ting jeg lurer på som jeg håper noen her kan hjelpe meg med.
Når jeg får et svar fra lysmåleren at jeg skal bruke feks. f5.6 +2/3 @ 100iso for å få en riktig eksponering, hva da med lukkerhastigheten?

Er det riktig at så lenge jeg bruker en lukkerhastighet som er lavere enn "top sync speed" som for mitt D30-kamera er 1/200, så vil det gå greit? Men jo saktere lukkerhastighet, jo mer lys fra omgivelsene vil komme med, og da må jeg også ta litt hensyn til dette?

Mvh.
Lars Kristiansen
 
Hej
De flesta blixtar ger ljus under 1/2000 sekund eller snabbare. Så slutartiden betyder inte så mycket.

Jag kör med 1/200 på min EOS D60

Men har du väldigt ljus i studion så kan det ge effekt som färgstick, tex grönt från lysrör.

www.bilderna.se kan du se ca 100 studiosessioner med D30 o D60 i studio med blixtar från D30 och D60

Roine
 
Takk for svaret Roine:)

Et spørsmål til.
Jeg kommer til å få to Bowens Espirit 500, og de har en spenning på synckabelen på 15V.
Er dette noe problem for D30?

Mvh.
Lars Kristiansen
 
Hej!

För Canons analoga systemkameror (EOS) så brukar 6 volt sägas vara den spänning som är okej utan risk för kameran. Skulle tro att det är samma spänning som gäller för de digitala kamerorna.

Mvh

Jalle
 
Hej

Eller en SafeSync, köpte den i England via postorder.

Dock kör jag mina Elichrome direkt till D30 och D60, de har 12 volt.

6 volt är specen på för D30.

Skall du köra IR så har Photax en bra sändare som jag använder rätt mycket.

www.photax.se

Roine
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.