nybegynneren
Medlem
Kommer til å få meg et par studio-blitzer og en lysmåler(måler bare . Har også bestilt et par bøker ang. fotografering i studio. Mens jeg venter så har jeg prøvd å lære meg litt om å fotografere i studio.
Er et par ting jeg lurer på som jeg håper noen her kan hjelpe meg med.
Når jeg får et svar fra lysmåleren at jeg skal bruke feks. f5.6 +2/3 @ 100iso for å få en riktig eksponering, hva da med lukkerhastigheten?
Er det riktig at så lenge jeg bruker en lukkerhastighet som er lavere enn "top sync speed" som for mitt D30-kamera er 1/200, så vil det gå greit? Men jo saktere lukkerhastighet, jo mer lys fra omgivelsene vil komme med, og da må jeg også ta litt hensyn til dette?
Mvh.
Lars Kristiansen
Er et par ting jeg lurer på som jeg håper noen her kan hjelpe meg med.
Når jeg får et svar fra lysmåleren at jeg skal bruke feks. f5.6 +2/3 @ 100iso for å få en riktig eksponering, hva da med lukkerhastigheten?
Er det riktig at så lenge jeg bruker en lukkerhastighet som er lavere enn "top sync speed" som for mitt D30-kamera er 1/200, så vil det gå greit? Men jo saktere lukkerhastighet, jo mer lys fra omgivelsene vil komme med, og da må jeg også ta litt hensyn til dette?
Mvh.
Lars Kristiansen