ANNONS
Annons

splittoning

Produkter
(logga in för att koppla)

dadlas

Aktiv medlem
Kom själv på det till slut. tack för att ni engagerat er. Det är denna icke Holländska sida jag menade. http://www.wynnwhitephoto.com/toning.html
Nyckelordet är thiocharbamide. Det är den andra sortens bruntonare företrädd av t ex Tetenals triopinaltonare. I B & W Photography kör dom jämt med det. Jag kan rapportera om resultat sedan om ni vill.
Mats

Verkar handla om helt vanlig toning där och inte så mycket splittoning. Splittoning uppfattar jag som när man tonar olika eller delvis i samma bild och inte använder olika receptblandningar/tider/koncentrationer för att tona hela bilden i olika toner. Undrar förresten varför du inte skriver i din ursprungliga tråd?

För mig är det när man använder två (eller fler) tonare på samma bild, tex en selen- och en sepiatonare som angriper olika delar av bilden (låg- resp. högdagrar), inte (nödvändigtvis) när man delar upp bilden med fastik-klister eller liknande för att hindra att kemin kommer åt.

Splittoning

Menar det som Emil pratar om. Det som du nils pratar om är ju toning av del av printen. Med split får man olika nyanser i hög och lågdagrarna på grund av att tonarna arbetar olika. Skulle gärna ta del av ev tiops från dig Emil. Selentonar du före eller efter? Vilken koncentration/ tid kör du ungefär?
Hälsningar
Mats

Re: Splittoning

dadlas skrev:
Menar det som Emil pratar om. Det som du nils pratar om är ju toning av del av printen. Med split får man olika nyanser i hög och lågdagrarna på grund av att tonarna arbetar olika. Skulle gärna ta del av ev tiops från dig Emil. Selentonar du före eller efter? Vilken koncentration/ tid kör du ungefär?
Hälsningar
Mats

Jag menar samma som Emil, att man tonar olika i samma bild och då ev använder olika tonare. Eller att man bara tonar del av bild med hjälp av gummiklister. Det som beskrivs i artiklen du länkar till med thiocarbamide är samma tonare som blandas till lite olika för att få olika nyanser.

Har tyvärr inte så mycket handfasta tips att komma med, har inte experimenterat så mycket med split-toning. Jag har en massa roliga grejer liggande i mörkrummet men som vanligt är det tidsbristen det faller på. Att jag oftast använder plastpapper (främst pga begränsade möjligheter att skölja och pressa fiberpapper ordentligt) gör ju inte saken lättare, många plastpapper svarar väldigt dåligt på toning.

Jag kommer inte ihåg om det spelar någon roll i vilken ordning man kör selen och sepia men spontant skulle jag kört sepian först (pga blekbadet) och sedan selen. Ev guldtoning måste alltid ske i sista steget då guldet "kapslar in" silvret i emulsionen och stänger ute alla andra kemikalier.

Ilford har lite information här.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar