Annons

Split kopiering

Produkter
(logga in för att koppla)
Split är väl när man får ut hela tonomfånget i en bild? I så fall så gör man som så att man belyser med 0-ans filter så du får en bra gråton i bilden, sedan belyser du med ett högre filter beroende på negget så du får kontrasten och svärtan, tex 5ans. Man får göra endel provremsor innan det blir bra förstås, men resultatet brukar bli fantastiskt i jämförelse med att bara köra på ett filter. Jag använder mig alltid av den här metoden när jag står i labbet!

Om jag fattade det hela rätt om det som skrevs i Foto om splitkopiering var att det inte gav ett bättre resultat än fasta filter men det var lättare att få rätt kontrast på bilden.
Kan det stämma?

Kanadabalsam skrev:
Läste lite i senaste FOTO om split-teknik vid kopiering på svartvitt. Någon som har erfarenhet av det?
Ja? Fördelen med splitfilter är att det är en metod som vissa tycker är lättarbetad. Rent teknisk skakar du inte fram en kontrast som du inte kan skaka fram med ett färghuvud. Sedan kan jag tycka att många oroar sig för mycket för den allmänna kontrasten....

matnyttige skrev:
Om jag fattade det hela rätt om det som skrevs i Foto om splitkopiering var att det inte gav ett bättre resultat än fasta filter men det var lättare att få rätt kontrast på bilden.
Kan det stämma?
Ja

Sedan kan det vara lättare att se/förstå vad kontrastpåverkan kan göra med en bild.
Iom att du först sätter de ljusa & sedan de mörka tonerna så kan du pjatta/efterbelysa kontrastmässigt partiellt.

Jo en sak till.

Iom att hela pappereret belyses med filter 0 och sedan belyses med annan kontrast & tid så kan man också säga att den första belysningen slöjar papperet.
Jag har för mig att det är pga detta som man skall ta fram de ljusa tonerna först.

Erik Schalin skrev:
Iom att du först sätter de ljusa & sedan de mörka tonerna så kan du pjatta/efterbelysa kontrastmässigt partiellt.
...men det kan man väl också göra vid ''vanlig'' kopiering eller har jag missförstått vad du menar?

jpersson skrev:
...men det kan man väl också göra vid ''vanlig'' kopiering eller har jag missförstått vad du menar?
Javisst kan du påverka kopian med en annan kontrast än den du valt från början.

Men vid split så gör du det oftast vid ytterligheterna.

Erik Schalin skrev:
så kan man också säga att den första belysningen slöjar papperet.
...all belysning slöjar väl pappret? Sedan tror jag inte att split-filter ersätter pre-flashing.

Javisst kan du påverka kopian med en annan kontrast än den du valt från början.

Men vid split så gör du det oftast vid ytterligheterna.
...men det kan du väl också göra vid vanlig förstoring?

Ursäkta mina tramsiga frågor men som jag har förstått det finns det i princip bara en teknisk fördel med split-filter och det är som alternativ till att variera kontrasten med fasta filter.

Det händer att jag själv jobbar med split-filter och jag känner flera stycken som också tycker att det är en bra metod men det är för att det är lättare att hitta rätt kontrast snarare än att det skulle ge tekniska fördelar.

Personligen tycker jag att det är lätt hänt att jag glömmer den lokala kontrasten när jag lägger alltför stor tonvikt vid den allmänna kontrasten. Det är en svår balansgång. Om jag hade varit tvungen att välja mellan de två så hade jag för tillfället valt lokal kontrast före allmän kontrast.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar