Kanadabalsam
Aktiv medlem
Läste lite i senaste FOTO om split-teknik vid kopiering på svartvitt. Någon som har erfarenhet av det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
JaKanadabalsam skrev:
Läste lite i senaste FOTO om split-teknik vid kopiering på svartvitt. Någon som har erfarenhet av det?
Ja? Fördelen med splitfilter är att det är en metod som vissa tycker är lättarbetad. Rent teknisk skakar du inte fram en kontrast som du inte kan skaka fram med ett färghuvud. Sedan kan jag tycka att många oroar sig för mycket för den allmänna kontrasten....Kanadabalsam skrev:
Jamatnyttige skrev:
Om jag fattade det hela rätt om det som skrevs i Foto om splitkopiering var att det inte gav ett bättre resultat än fasta filter men det var lättare att få rätt kontrast på bilden.
Kan det stämma?
...men det kan man väl också göra vid ''vanlig'' kopiering eller har jag missförstått vad du menar?Erik Schalin skrev:
Iom att du först sätter de ljusa & sedan de mörka tonerna så kan du pjatta/efterbelysa kontrastmässigt partiellt.
Javisst kan du påverka kopian med en annan kontrast än den du valt från början.jpersson skrev:
...men det kan man väl också göra vid ''vanlig'' kopiering eller har jag missförstått vad du menar?
...all belysning slöjar väl pappret? Sedan tror jag inte att split-filter ersätter pre-flashing.Erik Schalin skrev:
så kan man också säga att den första belysningen slöjar papperet.
...men det kan du väl också göra vid vanlig förstoring?Javisst kan du påverka kopian med en annan kontrast än den du valt från början.
Men vid split så gör du det oftast vid ytterligheterna.