Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Split filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Wischan

Ny medlem
Jag läste precis en artikel på fotosidan, men den var så gammal så jag antar att ingen svarar om jag ställer en fråga, så jag testar med ett forum istället.

Det handlade om kopiering med Split Filter-metoden.
Först skulle man bestämma belysningstiden med filter 00 (blev 26 sekunder), ta en ny testremsa för den biten på kortet som behövde mer svärta, belysa hela remsan med 00 i 26 s och sedan byta till filter 5 och göra tidstest som vanligt, då kom de fram till att 12 sekunder var bra.

Sedan slutade förklaringarna tyckte jag.

Men skall man verkligen belysa hela bilden med filter 00 i 26 s, byta filter och belysa _hela_ bilden med filter 5 i 12 sekunder?
Då måste väl den ljusa delen (den som var bra efter 26 sekunder) av bilden bli för mörk, eller är det något fundamentalt i mörkrummet jag har missuppfattat?

Jag har visserligen precis bara gått en grunkurs i foto, så jag kan mycket väl missat det kluriga med filter och belysningstider.

Kan någon förklara för mig vore jag jätteglad, för det lät intressant.
 
Att kopiera med splitfilter är inte svårare än med vanlig filtrering.

Du har uppfattat det riktigt.

Papper 1. Gör en provremsa med filtrering 0,
eller Yellow på max, Magenta på noll om du har färghuvud.
Framkalla och utvärdera.

Papper 2.
Den tid du fick fram för högdagrana belyser du hela papper 2 med.

Utan att flytta papper 2 ändrar du nu filtrering till 5,
eller max Magenta och min. Yellow.
Gör testremsa som tidigare.
Du har nu alltså ett fotopapper som är helt belyst med filtrering 0 och ovanpå det en testremsa belyst med filtrering 5.
Framkalla och utvärdera.

Papper 3 belyser du nu med filtrering 0 och den tid du fann för papper 1.
Papperet kvar orört ändrar till filtrering 5 och belys med den tid du fann var rätt för fitrering 5 på papper 2.
Framkalla.

Hoppas du förstår mina instruktioner. Det går lika bra att göra det i omvänd ordning om man så vill, börja med hårda filtreringen (5) först istället för den mjuka filtreringen (0).
 
Senast ändrad:
Hasse,

Dina instruktioner är tydliga men jag förstår inte riktigt VARFÖR man ska använda denna metod? Vad blir skillnaden gentemot att bara använda filter 2.5? Använder man alltid 0 och 5, eller kan man tänka sig tex. 1.0 och 3.0?
 
Man använder filter 0 och 5. Det är klart att man kan använda andra filter om man nu känner för det men man tappar lite av poängen.

Vad som blir bättre eller inte låter jag vara osagt, jag ser det snarare som en alternativ arbetsmetod. Själv tycker jag att det är en omständig arbetsmetod och genrerellt sett använder jag den inte.
 
Att använda filter 2,5 hela tiden förutsätter att dina negativ alltid har samma kontrastomfång, är exponerade och framkallade likadant, i regel så är väl gemene mans negativ relativt lika från film till film.

Att använda ytterligheten på skalan av mjukt och hårt ger ju större omfång att kopiera bilden på.
Givetvis kan man använda sig av t.ex. filter 1 och 4 istället, men det blir nog svårare att få till hög respektive lågdagrarna i kopian då.

Att kopiera med splitfilter metoden är nog till störst hjälp vid mycket svåra negativ, extremt hög eller låg kontrast i negativet, man får lite mer kontroll på belysning av hög och lågdagrarna var för sig.

Personligen tycker jag det är lättre att börja med det hårda filtret (svärtan) först.
Numer använder jag splitfiltermetoden väldigt sällan.

Slutklämen är att det man kan göra med splitfilter kan man också göra med normalt användande av filtrering, kräver kanske lite mer mörkrumserfarenhet bara.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.