Annons

Spindelexperter, behöver hjälp...

Produkter
(logga in för att koppla)

Ralph L

Aktiv medlem
Har sett ett ganska rejält spindelnät vid soptunnan. Det har blåst en del så det blev förstört, men på nolltid var det där igen. Nu idag fick jag se två spindlar i nätet som inte går av för hackor...

Bifogar två bilder tagna med Canon A95 (har lånat ut min 100/2,8, typiskt). Den större är ca 2,5 cm plus benen och den mindre är ca 1,5 cm plus benen.

Är dessa svenska arter eller har de hängt med från Bulgarien? Vi var dit i juni nämligen. Ska jag ta bort dem omgående?

Vad säger experterna?

Bilagor

• img_9292_400.jpg
    img_9292_400.jpg
    52.4 KB · Visningar: 1,081
Har inte en aning om vad det är, men jag skulle inte gå alltför nära tills de är identifierade. Det är inte många svenska spindlar som får så pass stor kropp. Den under har klart stygga ben.

Stygga ben är nog bara förnamnet... Lägger ut en 400-crop över kroppen underifrån.

Jag har absolut inte spindelskräck men lite rysningar får jag nog allt. :)

Bilagor

• img_9294_400.jpg
    img_9294_400.jpg
    54.5 KB · Visningar: 1,079
Ser någorlunda ut som en Meta Menardi - källarspindel, men dom fördrar visst mörker. Du kan säkert maila bilderna till Torbjörn Kronsestedt på Naturhistoriska museet och få ett vettigt svar (det gjorde jag med mina källarspindlar): http://www2.nrm.se/en/spindlar.html

Kan vara en Evarcha arcuata, men det är bara en gissning. Hanen är mörkbrun-svart metallskimrande.

Ninya skrev:
Kan vara en Evarcha arcuata, men det är bara en gissning. Hanen är mörkbrun-svart metallskimrande.

Jag kikade på Google på den men det stämmer inte heller. Bakkroppen är större och huvudet annorlunda format och mindre.

Jag har mailat både jourhavande biolog och Kronestedt, jag återkommer med besked.

Det kan ju faktiskt vara Thailändska spindlar också, var där tre veckor i februari och väskorna stod i garaget en stund innan vi ställde ut dem i kylan för att bli av med ev ohyra.

Roqqy skrev:
Tycker det ser ut som en helsvensk korsspindel. Den stora skulle kunna vara en hona och den mindre en hane. Men man skulle se den mer uppifrån för att avgöra om det är en sån. Men storlek och form stämmer.

Hitte en bild med en hona och en hane på.
http://www.nwspiders.org/araneus.diadematus-2.jpg

Förutom färgen på honan verkar det stämma alldeles utmärkt. Jag har dock inte sett så stora korsspindlar förut. Tack för hjälpen!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto