Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spelar det någon roll för kamerans ljusmätare var man själv står & var motivet står

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei Trulsson

Aktiv medlem
Jag var i ett stort tält där det skulle ske uppträdan på scen med sedvanlig ljussättning med strålkastare etc. Jag stod ca 3 meter från scenen/personen och där jag stod var det nästan helt mörkt medan på scenen där motivet (personen) stod var det väldigt ljust/belyst.

Ville testa fotografera i befintligt ljus och utan blixt. Jag körde på Slutarprioritet och ställde in 1/160 sek och ISO 100. När jag siktar in på personen på scenen så indikerar min D300 med 24-70mm f/2.8 att det är för mörkt och jag var tvungen att pressa upp ISO till 1250, innan största bländartal valdes (f/2.8).

Vet någon varför jag behövde höja ISO-talet överhuvudtaget då motivet var rejält belyst? Spelar det någon roll att där själva kameran befinner sig, är mörkt eller ljust? Var avståndet för långt för att det reflekterade ljuset skulle uppfattas bättre av kameran?

Undrar Rei...
 
Det är nog inte så ljust som du uppfattar det, med bara några strålkastare på scenen så är det i praktiken väldigt mörkt jämfört med dagsljus.

Var du står spelar mindre roll, det är hur ljust motivet är som avgör.
 
Det är nog inte så ljust som du uppfattar det, med bara några strålkastare på scenen så är det i praktiken väldigt mörkt jämfört med dagsljus.

Var du står spelar mindre roll, det är hur ljust motivet är som avgör.

Ja, det har du säkert rätt i, att fastän det är starkt ljus av många strålkastare så är det inte lika ljust som normalt dagsljus. Det såg ut som det var ännu ljusare än dagsljus då motivet såg lite överexponerad ut.
 
Du kan behöva kompensera (underexponera lite grann) eftersom om stora delar av bildrutan är mörk och huvudmotivet är starkt belyst så kan kameran överexponera och bränna ur huvudmotivet.
 
Du kan behöva kompensera (underexponera lite grann) eftersom om stora delar av bildrutan är mörk och huvudmotivet är starkt belyst så kan kameran överexponera och bränna ur huvudmotivet.

Tack för ett bra tips om att underexponera. Det ska jag komma ihåg till nästa gång.

Ps. Bifogar bildresultatet som väckte min fråga i huvudinlägget.
 

Bilagor

  • 44366.jpg
    44366.jpg
    14.7 KB · Visningar: 423
Du kan ju använda dig av spotmätning istället, så kameran bara tar hänsyn till hur ljust det är exakt på den punkten du siktar. Du ställer in den precis till höger om sökaren genom att vrida den lilla grejen så den pekar på punkten istället för den större fyrkanten.
 
Du kan ju använda dig av spotmätning istället, så kameran bara tar hänsyn till hur ljust det är exakt på den punkten du siktar. Du ställer in den precis till höger om sökaren genom att vrida den lilla grejen så den pekar på punkten istället för den större fyrkanten.

Jättebra tips, det ska jag komma ihåg och praktisera mer av. Tack!
 
Det är lite mer komplicerat än så. Kameran använder olika algoritmer för att beräkna exponeringen beroende på hur motivet är belyst och hur mycket det är belyst.

Använder du matrixmätningen så är det inte alla gånger helt lätt att förstå sig på hur det fungerar. Bla så ingår vald fokuspunkt som en faktor. Tex om du lägger AF punkten på ett av de upplysta ansiktena så får du förmodligen ett annat värde jämfört med om du valt kläderna även om du inte riktar om själva kameran.

Varför då? är ju nästa logiska fråga! Jo kameran är programerad att tex bortse från reflexer eller andra starka ljusobjekt i bakgrunden i mörka motiv om detta. Utomhus i solen gäller andra "lagar" för kameran. Därav mitt påstående om "Kameran använder olika algoritmer för att beräkna exponeringen beroende på hur motivet är belyst och hur mycket det är belyst". och då speciellt den sista delen i mitt påstående. Utomhus = starkare ljus, så undviker kameran urblåsta högdagrar till varje pris medan den accepterar mer av dessa i lägre ljus. I sämre ljus så består dessa oftast av en starkt koncentrerad ljuskälla (kanske en glödlampa) eller en reflex från en blixt.

Principen för mig i situationer som denna är att använda spotmätning och alltid försöka hålla mätpunkten på ansiktet. Hudtoner är förvånansvärt likt ett 18% gråkort. Eventuellt behöver du en liten expkomp för att det skall bli rätt. Men det ser du snabbt på histogrammet.
 
Senast ändrad:
För svart

Hej.
När jag tar bilder på Orionteatern med riktigt mörk bakgrund och strålkastare så ställer jag kameran på matrix-mätning och minus 2 i exp. kop. men det räcker inte. Det skulle säkert bli bättre med spottmätning men jag väljer i stället manuell exp. och testar...
Staffan
 
Hej.
När jag tar bilder på Orionteatern med riktigt mörk bakgrund och strålkastare så ställer jag kameran på matrix-mätning och minus 2 i exp. kop. men det räcker inte. Det skulle säkert bli bättre med spottmätning men jag väljer i stället manuell exp. och testar...
Staffan

Jag ska testa tipsen som ges här i tråden. Du kan ju också testa, det skadar inte (kanske). :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar