Annons

Spegeluppfällning

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Blev intresserade av de nya Sonymodellerna eftersom de har bl a vridbar skärm och väl fungerande live view och den nya Canon 500D ändå är rätt dyrt prissatt så man kan lika gärna göra märkesbyte, men en sak jag läst är att alla de här tre upp till 380 inte har spegeluppfällning, d v s man kan inte få spegeln uppfälld två sekunder innan exponeringen för att undvika skakningar, stämmer detta för det första och för det andra råkar det finnas nån annan teknik eller lösning i dessa kameror som gör spegeluppfällningen onödig? T ex att den skull va extra mjuk eller nåt?

Såvitt jag vet är spegeluppfällningen avlägsnad på dessa tre modeller.

Det finns bara en teknik för att minska spegeldallret till noll och det är den fasta halvgenomskinliga spegel, som vissa Canon-kameror hade för att kunna driva upp frameraten ordentligt. Det gick dock ut över sökaren - mörk och lite grumlig.

Att fälla undan spegeln två sek före tagning, ger enligt min mening inte tillräcklig minskning av spegeldallret för att vara intressant. Jag använder trådutlösare i stället.

Jag hade en produktfotografering i veckan som nästan höll på att gå om intet för att jag haft sönder min utlösare och tvingades till timer - det slutade med att vi använde tio sek fördröjning, men det tog en evighet att göra jobbet. Det är inte bara spegeldallret som ska hinna dö ut, vibrationerna av handen som rör kamerans avtryckare är värre, särskilt om man hissat upp mittpelaren på stativet.

...Att fälla undan spegeln två sek före tagning, ger enligt min mening inte tillräcklig minskning av spegeldallret för att vara intressant. Jag använder trådutlösare i stället. ...

Wow, är det verkligen så känsligt? När du kör trådutlösare kör du med den + fördröjning då? Annars är väl spegeln där och skramlar ändå.

Det går naturligtvis att mäta en förbättring av 2 sek timer, men jag gillar inte att pilla på kameran när den sitter på stativ. Det är ju för att få stabiltet ( = skarpare bilder ) som jag satt den på stativ. Att då joxa runt med handen på kameran motverka det syftet. Alltså använder jag trådutlösaren. Den vinsten är tillräckligt stor för mig och att kombinera det med 2 sek timer har aldrig varit aktuellt.

Jag använder också trådutlösare då det är mer noga med skärpan... Timer stämmer för mig också att man msåte använda 10 sekunders timer för stativ osv skall stabilisera sig och så stilla . Men detta satte jag ihop med helt o hållet att mitt stativ är kasst... Men med Tannlers inlägg så inser jag att jag inte är ensam att noterat fördelen med 10 sekunders timer så snart man skall med handen trycka av...

Trådutlösaren är suveränt att använda ihop med stativ....

Naturligtvis använder jag fjärrutlösare (inte ens tråd) annars är ju lite mening med spegeluppfällning, men det omvända gäller ju oxå, har man inte spegeluppfällning blir förbättringen med fjärrutlösare kanske bara något mer än marginell... jag såg ett diagram typ på när de mätt upp vibrationerna i en kamera, det var en peak i en sekund, men precis efter två sekunder hade ca 97% av vibrationerna efter spegeln lagt sig. Å då är det inte så hemskt stora vibrationer vi pratar om så 2 sekunder är precis lagom. Då hinner folk inte komma in i bild o s v om man fotar t ex i nån allmän lokal t ex kyrka.

Men skulle inte dessa nya Sony ha några vibrationer från spegeln eller? Varför i h-skotta tar de bort en så vital funktion som ändå liksom inte kostar nåt att ha, den är ju enbart programmatisk...

Senast ändrad:
Troligen kanske för det skall skilja något emellan en semi/entusiastkamera och en startseriekamera...?
Annars faller ju vitsen att ha "finare" kameror i olika segment om redan en startseriekamera har "allt"..

Troligen kanske för det skall skilja något emellan en semi/entusiastkamera och en startseriekamera...?
Annars faller ju vitsen att ha "finare" kameror i olika segment om redan en startseriekamera har "allt"..
Lite synd bara, den har allt annat jag vill ha (380 då, knappast nåt för nybörjaren). Och samma priskategori men Canon har det (men inte det andra som kostar pengar att implementera), de borde väl snegla på konkurrensen, de hade ju fått mig som kund om de hade möjiggjort nåt som redan är gratis. Canon har ju t ex politiken att ju dyrare kamera desto snabbare, mer pixlar, bättre ljusmätning och bättre saker det mesta som kostar mera att sätta dit men spegeluppfällning saknar bara den allra billigaste modellen. Alltså Canon har säkert tänkt på vridbar skärm t ex till nya 500D men tyckt att det var för dyrt och ointressant att lägga på denna modell/priskategori men jag är tämligen säker på att dom aldrig funderat på att ta bort en sak som redan finns där och som är gratis. Typ så. Det är ju tänk som är lätt att förstå.

På många kameror innebär live view per automatik spegeluppfällning.
Undantaget är bara de som har "fusksensor" för live view, såvitt jag vet. Är det så på de här avhandlade kamerorna?

Lite synd bara, den har allt annat jag vill ha (380 då, knappast nåt för nybörjaren). Och samma priskategori men Canon har det (men inte det andra som kostar pengar att implementera), de borde väl snegla på konkurrensen, de hade ju fått mig som kund om de hade möjiggjort nåt som redan är gratis. Canon har ju t ex politiken att ju dyrare kamera desto snabbare, mer pixlar, bättre ljusmätning och bättre saker det mesta som kostar mera att sätta dit men spegeluppfällning saknar bara den allra billigaste modellen. Alltså Canon har säkert tänkt på vridbar skärm t ex till nya 500D men tyckt att det var för dyrt och ointressant att lägga på denna modell/priskategori men jag är tämligen säker på att dom aldrig funderat på att ta bort en sak som redan finns där och som är gratis. Typ så. Det är ju tänk som är lätt att förstå.

Jag tror inte du blir missnöjd med A380.. För uppför den sig som mina A300 gjorde så lär du bli en glad fotograf.. A300án var skarp som attan anser jag...Samt tog fokus och gav mig alltid massor med lyckade exponeringar att vraka ibland.. Så ofta många lyckade så det var svårt att välja vilka som skulle kasseras och vilka som skulle va kvar...

Där va en nackdel fast det är en fördel.. Datorn fick många sparade bilder per antal tagna... Hehe.. trevliga "negativa" saker att skriva det...

... men det omvända gäller ju oxå, har man inte spegeluppfällning blir förbättringen med fjärrutlösare kanske bara något mer än marginell...
...
Jag håller inte med.

Oavsett vilket fjärrutlösare man använder - tråd eller WL - så är vitsen med den att inte behöva pilla på kameran. Spegelvibrationerna är avgjort mindre än de som induceras av en ack så "varlig" hand. Alla vibrationsmätningar jag sett, visar att spegelvibrationerna fortsätter även efter två sek, naturligtvis inte med full amplitud, men de dör inte ut på så kort tid.

Jag kan dock inte påminna mig att jag sett motsvarande mätningar av "handskakningen", men man behöver kanske inte vara nobelpristagare för att se att de sannolikt är en större källa till vibrationer än spegeldallret.

För mig står True MLU högst upp på önskelistan - helst tillsammans med en renodlad HDRI-meny.

Två sekunders fördröjning, vindstilla studio, snabb slutartid, trådlös fjärrkontroll och inbyggd AS borde fixa de flesta vibrationer :)

Blev intresserade av de nya Sonymodellerna eftersom de har bl a vridbar skärm och väl fungerande live view och den nya Canon 500D ändå är rätt dyrt prissatt så man kan lika gärna göra märkesbyte, men en sak jag läst är att alla de här tre upp till 380 inte har spegeluppfällning, d v s man kan inte få spegeln uppfälld två sekunder innan exponeringen för att undvika skakningar, stämmer detta för det första och för det andra råkar det finnas nån annan teknik eller lösning i dessa kameror som gör spegeluppfällningen onödig? T ex att den skull va extra mjuk eller nåt?
Det verkar som att de har tagit bort det händiga spegellåset som A350 och alla de övriga har, men kabel- eller wireless utlösare löser det allra mesta av skakningsproblemet.

Mina erfarenheter överensstämmer således med Lennarts (tannler).

Jag förmodar att du inte syftar på mitt inlägg? Du har mycket omfattande kunskaper, och är enligt min mening en mycket värdefull "guru" här på fotosidan. Fast du kan emellanåt vara lite väl tyken mot vissa nybörjare...

:)
Så vitt jag vet är jag generellt tyken mot alla - oavsett utvecklingsnivå. I sann demokratiska andra, ser jag alltid ner på alla min min omgivning - jag gör inte skillnad på folk å' folk.

Jag håller inte med.

Oavsett vilket fjärrutlösare man använder - tråd eller WL - så är vitsen med den att inte behöva pilla på kameran. Spegelvibrationerna är avgjort mindre än de som induceras av en ack så "varlig" hand. Alla vibrationsmätningar jag sett, visar att spegelvibrationerna fortsätter även efter två sek, naturligtvis inte med full amplitud, men de dör inte ut på så kort tid.

Jag kan dock inte påminna mig att jag sett motsvarande mätningar av "handskakningen", men man behöver kanske inte vara nobelpristagare för att se att de sannolikt är en större källa till vibrationer än spegeldallret.

För mig står True MLU högst upp på önskelistan - helst tillsammans med en renodlad HDRI-meny.
Okej, därför jag skrev något mer än marginell, men du har nog rätt att den är större än så. Dock ihop med spegeluppfällning så har ju det mesta även från de vibrationerna darrat ut efter två sekunder. Och där står jag dock fast, enl den mätning tror det var Canon visade iom släppet av 350D så dog ca 95-97% av spegelvibrationerna ut, tja kanske 90% möjligen kan jag sträcka mig men alla fall det allra mesta efter två sekunder. Alla fall en stor synbar förbättring än om man tar kortet utan spegeluppfällning direkt, då vart det sjukt suddigt, på pixelbasis. Sen vet jag inte vilka slutartider och brännvidder som det här med spegeluppfällning blir mest optimal på, men jag kör så på allt som är längre än typ en 60del och jag vill ha största möjliga skärpa på.

På många kameror innebär live view per automatik spegeluppfällning.
Undantaget är bara de som har "fusksensor" för live view, såvitt jag vet. Är det så på de här avhandlade kamerorna?

Ja bra fråga, ingen som kan svara på detta? Själv har jag inte live view så jag har ingen aning om hur det funkar. Men är det därför spegeluppfällningen är borttagen av det enkla skälet att det inte behövs?!

Ja bra fråga, ingen som kan svara på detta? Själv har jag inte live view så jag har ingen aning om hur det funkar. Men är det därför spegeluppfällningen är borttagen av det enkla skälet att det inte behövs?!
Gick för lång tid för att redigera detta men som det ser ut som så speglas ju bilden i spegeln upp i sökarhuset vidare till okularet och den extra sensorn i dess närhet under liveview så när man ska ta bilden så måste spegeln alltså fällas undan. Och därmed uppstår vibrationer. Om Sony inte gjort nåt smart åt det.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto