Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegeltrubbel på gammal D30

Produkter
(logga in för att koppla)

marcusk

Medlem
Jag har fått problem med min Canon D30 (inte 30D). När jag tar lite snabbare slutartider, uppåt 1/350 sek så hänger inte spegeln med att fällas upp ibland. Jag vet att det är spegeln, eftersom det ibland blir svart över halva bildytan, med horisontal linje, samt om jag låser spegeln i uppfällt läge så tas alla bilder utan problem.

Kameran är från 2002 så den har ju några år och exponeringar på nacken, men detta problem borde ju gå att fixa tycker jag. Att lämna in den på service tror jag skulle vara för dyrt dock.

Är det någon som har varit med om liknande och tagit hand om det med egna händer?

/Marcus

Hur vet du att det är spelgeln? Hörs som slutarproblem tycker jag. Kostar 2500 eller så att byta, så lutar nog åt skrotning av kameran.

AronAkesson skrev:
Hur vet du att det är spelgeln? Hörs som slutarproblem tycker jag. Kostar 2500 eller så att byta, så lutar nog åt skrotning av kameran.

Som jag skrev så har kameran bara problem när jag kör med "automatisk spegeluppfällning" och inte när jag fäller upp den manuellt med shutterknappen.

Men som du säger så kostar det för mycket att reparera den, så det blir väl att köpa en till kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar