Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegeln har låst sig på min k10d, 10 dagar kvar på försäkring. Input tack.

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
Hej, så hände det då. Min k10d krånglade för första gången igår. Var på kontoret och tog lite porträtt som sen skulle användas på hemsida.
Inga konstigheter.

Sen bara låser sig spegeln. Den är nedfälld hela tiden.

Jag stängde av, bytte objektiv, tog ut minneskortet, tog ur batteriet, lät den vila några timmar (trots att jag bara hade använt kameran i kanske 5 min och innan dess var den inte igång på ett par timmar), provade att stänga av sensorskakningarna.

Autofokus fungerar, jag kan se bilder, kommer in i menyn osv men den tar inte kort.

När jag trycker ner avslutaren så kommer det ett litet surrande ljud, lite som vid en lång exponering bara att det inte blir någon exponering alls.

Jag har 10 dagar kvar på försäkringen jag köpte till från Solid. Den kom som ett erbjudande, jag köpte kameran från cyberphoto. Vilken röta! :)

Tror ni att det kommer att bli något krångel? Typ att de kommer räkna att felet blivit åtgärdat för sent eller att det har kommit ett kostnadsförslag när tiden har löpt ut (dvs efter 1 april) och vägra betala? Räknas det så att när anmälan kommer in och det finns en försäkring så gäller den även om reparationer blivit påbörjade efter att tiden för försäkringen gått ut? Det kommer ju ta ett tag att skicka iväg den osv.

Har ni hört om att spegeln låser sig? Det känns inte som ett svårare ingrepp men stämmer det? Kan det vara något annat?

Om det är spegeln, tror ni ziegler klarar det eller blir det en resa till tyskland?

Från slutet, Ziegler klarar det.
Spegellåsning har inträffat sen uppfinningen kom.
Bör gälla från anmälningsdagen, du har ju postens datum oxå.
Men gäller den 2åriga Garantin så tar inte försäkringen skadan.
Med tanke på försäkringen så skulle inte jag försöka pilla upp spegeln, men det kanske går, inget finger direkt på spegeln pga av hudsyra.

Har mailat cyberphoto och Solid försäkring, får se vad som händer.

Är det en dyr åtgärd om inte garanti/försäkring funnits?

Från slutet, Ziegler klarar det.
Spegellåsning har inträffat sen uppfinningen kom.
Bör gälla från anmälningsdagen, du har ju postens datum oxå.
Men gäller den 2åriga Garantin så tar inte försäkringen skadan.
Med tanke på försäkringen så skulle inte jag försöka pilla upp spegeln, men det kanske går, inget finger direkt på spegeln pga av hudsyra.

Pentax lämnar 12mån garanti.

M

Ring dom i stället direkt i morgon.. För mail kan bli liggande ibland om dom har mycket att göra till sist på dagen..Eller dagen efter.. Har hänt mig i alla fall då man frågat saker nån gång... Då har du missat en dag av tiden du har tills försäkringen går ut..Så jag skulle ringa och inte vänta in mailsvar ...

Ja det ska jag göra. Hoppas att det inte blir något strul. Det jag är orolig för att det inte anses som inom ramen av försäkringsperioden om kameran inte kommer in till ziegler innan sista datumet är nått. Eller om det skulle bli så att skadan inte blir åtgärdad innan försäkringen har gått ut och därför inte täckas.

Skulle verkligen behöva ha kameran tillbaka innan 17 april för då åker jag till turkiet en vecka och vi ska bla besöka en underjordisk stad...

Men det skulle ju vara lite typisk om den är klar typ 20 april...

Men då har jag iaf en fräsch kamera när jag kommer hem :)

Ring även verkstaden så har du nog bättre chanser att få kameran fixad än om du bara hamnar i kön som står på hyllan.. För nu kan du vara tight ute om mab tänker på dom reptider man sett .. Måste finnas en stor marknad för nyetalering då verkstäderna ha sådana långa reptider som dom verkar ha..

För övrigt står det på försäkringen att om det inte går att laga så ersätt den med en ny med motsvarande prestanda.
Vad tror ni det då blir för kamera? k20d lr K-m?

Ziegler är bra att ha och göra med. Min kamera la av strax innan jag skulle till USA i höstas, jag ringde och han sa att jag skulle skicka med en lapp om att jag skulle åka den 3:e augusti (flög 13:e) så skulle det fixa sig - och det gjorde det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar