Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegelljud 20d

Produkter
(logga in för att koppla)

Ghsweusa

Medlem
Hej
Jag funderar på att köpa en 20D men undrar lite om ni som har kameran tycker att det är störande med det höga ljudet från spegeln? Stör det omgivningen mycket?
Några andra kommentarer om den?

M.V.H
Gunnar Haglund
 
Tycker inte att det ljudet är shyst mot kameran, massor av eko från lokalen...
Och vilken nivå på volymen ska man ställa in på dator ljudet för att det ska motsvara "på riktigt"...
Har lyssnat på den i butik och tycker inte att det är störande...
Andra som har den kanske kan kommentera hur dom upplever den...
 
Visst kan 20D vara störande i vissa situationer, men den är inte på något sätt särskilt extremt högljudd. Det är snarare så att föregångaren 10D var extremt tyst, 20D har ett mer normalt ljud.

Jämför man med äldre motordrivna kameror är 20D tyst...
 
Nope, jämfört med min Eos 33 som var som en viskning är 20D som ett tåg. Eos 33 var väl dock en av dom tystaste kamerorna på marknaden som fortfarande fällde upp spegeln. Gick du 3 meter bort och det inte var knäpptyst hörde du inte om någon använde den.

Om jag låter 20D stå för sig själv så kan jag tänka mig att det kan vara störande om det är TYST i ett rum, men det uppleves nog mer störande för den som plåtar och har kameran väldigt nära.
 
Jämfört med gamla EOS 10

... testade just mot min gamla analoga EOS 10. Måste säga att det låter väldigt likt. 20D har snäppet lägre ljud men däremot aningen mer distinkt. Lite "rappare". Men å andra sidan slipper man det lilla vinande ljudet från filmframmatningen som EOS 10:an har. Tja är man finsmakare när det gäller tysta kameror, så välkommen tillbaks till början av 90:talet ;-) Själv gillar jag ljudet. Vem hade velat ha en tyst Porsche.... eller Duccati???? ;-)
MVH, Niclas Vestman
 
Re: Jämfört med gamla EOS 10

SixBySix skrev:
... testade just mot min gamla analoga EOS 10. Måste säga att det låter väldigt likt. 20D har snäppet lägre ljud men däremot aningen mer distinkt. Lite "rappare". Men å andra sidan slipper man det lilla vinande ljudet från filmframmatningen som EOS 10:an har. Tja är man finsmakare när det gäller tysta kameror, så välkommen tillbaks till början av 90:talet ;-) Själv gillar jag ljudet. Vem hade velat ha en tyst Porsche.... eller Duccati???? ;-)
MVH, Niclas Vestman


Den som fotar i en knäpptyst kyrka.
 
Hos 1V och 1D-modellerna finns en särskild funktion för tyst slutarutlösning. Tyvärr finns inte detta hos 20D vilket gör att det blir mark II:an som jag kör i kyrkan. Så blir det när det ska prispressas...
 
...uppfinn en ljuddämpare ;-)

..kanske en väska av typen topzoom Lowepro med öppning framtill, det borde mer än halvera ljudet ;-) Eller skaffa en kamera av mätsökartyp utan spegelreflex. Då blir det tyst som attan ;-)
Ha det så kul med exprimenterandet ;-) *s* Själv gillar jag att väsnas lite lagom. Lite kamera ljud är väl inget mot alla snörvlingar, hostningar och bebisskrik i kyrkan.
MVH, Niclas
 
Kanske det blir å uppfinna ngt då;)!! Kanske illustrerar i tips och trixtråden sedan!

Jag skulle uppleva ett lågt slutarljud som en otrolig fördel i mitt fotande. Ofta jag önskar att jag hade en EOS100 istället för EOS1n,,,

/Vh Niclas,
 
Ljuddämpare finns

Jag har ett ovanligt tillbehör till mina avlidna Canon F-1 new. Den motorn var så högljudd att det togs fram en blimp, alltså ett mjukt ljuddämpande fodral med hål för hand och objektiv samt en öppningsbak plexiglaslucka på toppen. På baksidan fanns en filmlucka med kardborrband. Liknande kontruktioner är vanliga bland naturfotografer som kör 16mm.

Denna blimp går givetvis att använda till 20D men är rätt uppseendeväckande i en kyrka och ganska svettig pga galonmaterialet. Är väl fräsmt tänkt för stativ och fjärrutlösning nära djur.
 
Tyst kamera

Niclasfoto skrev:
Ofta jag önskar att jag hade en EOS100 istället för EOS1n,,,

Jag har en EOS 100 och en EOS RT. Trots att RT:n inte behöver fälla upp och ner en spegel så upplevs 100:an som tystare. Skillnaden verkar vara att 100:ans filmframmatning är lite tystare. Totalljudet är nog "mer" hos 100:an eftersom den väsnas under en längre tid, men RT:n har ett lite skarpare ljud som gör att ätminstone jag tycker att den låter högre.

100:an tänker jag behålla!

PD
 
100,an är ju en lite bortglömd kamera.
Den är väl också Remdriven för att minimera ljudnivån, om jag inte tar fel,,

Mvh Niclas,
 
Re: Ljuddämpare finns

froderberg skrev:
Jag har ett ovanligt tillbehör till mina avlidna Canon F-1 new. Den motorn var så högljudd att det togs fram en blimp, alltså ett mjukt ljuddämpande fodral med hål för hand och objektiv samt en öppningsbak plexiglaslucka på toppen. På baksidan fanns en filmlucka med kardborrband. Liknande kontruktioner är vanliga bland naturfotografer som kör 16mm.

Denna blimp går givetvis att använda till 20D men är rätt uppseendeväckande i en kyrka och ganska svettig pga galonmaterialet. Är väl fräsmt tänkt för stativ och fjärrutlösning nära djur.

Vilken lustig grej!
Har du en bild på den?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.