Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegel/slutarfel

Produkter
(logga in för att koppla)

millimeter

Aktiv medlem
Ugh..

Min 505si har funkat perfekt i sju år. Efter att jag under några månader läst intensivt om kameror och tänkbara fel inför digitalköp, så pajar naturligtvis min lilla vän.

Den blev lätt fuktig under ett duggregn (några droppar på huset ungefär) härom dagen. Detta har hänt förr, och aldrig orsakat problem, men nu är något fel: spegeln fälls inte upp när man trycker på knappen, och vad jag kan se genom att ha bakluckan öppen så rör sig inte slutaren heller. Något klickar dock till i kameran, och LCD:n funkar precis som vanligt (visar tid, bländare etc). Autofokusen är också störd. Den fokuserar alltid för nära (kanske på kortast möjliga avstånd?).

Man kan "exponera" två gånger, varefter "Err" syns på LCD:n och kameran fryser. Efter omstart tillåts återigen två exponeringar, o s v.

Jag hoppas att det "bara" är spegeln som kärvar (pga fukt eller så), och att spegeln i sin tur blockerar slutaren.

Slutligen fungerar inte blixten, utom för autofokushjälp. Den blixtrar ett par gånger som den gör för att hjälpa autofokusen, men vid själva exponeringen händer inget. Även här hoppas jag att det beror på att blixten väntar på slutaren som i sin tur väntar på spegeln, som kärvar..

Tyder symtomen på något klassiskt? Är det så att spegeln har någon slags prioritet över slutare och blixt, så att spegelfel gör de andra overksamma?

Är jag rökt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar