ANNONS
Annons

Speedlite YN-565EX och Pixel King Pro samt mottagare Pixel King X

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash_online

Aktiv medlem
Speedlite YN-565EX och Pixel King Pro samt mottagare Pixel King X
Hej!

Jag behöver er hjälp med att tipsa vad jag bör tänka på att köpa för utrustningar.

Är de utrustningar bra eller hellre satsa på Canon+Wizard plus istället?

Vad jag behöver är: två blixtar+sändare+mottagare för de två blixtarna.

Jag funderar köpa: 2xSpeedlite YN-565EX och 1xPixel King Pro samt 2xmottagare Pixel King X

Även Tristar beautydisc+ softbox+två stativ.

En fråga till er: Måste jag ha två mottagare eller räcker det med en? Klarar den blixten "trigga" den andra om den står bakom softboxen? (slavefunktion).

Jag är ju nybörjare i det området och jag håller på att lära mig hur det fungerar för det är himla kul! tacksamt om någon orkar kommentera/tipsa mig.

Efter era kommenterar kommer jag att köpslå de sakerna ganska snarast.

Jag vet inte om YN-565EX är kompatibel mot Pixel King Pro/X att ändra inställningarna via dem på blixten. Det finns risk att 3:e parts radiosändare inte helt kompatibla med andra 3:e parts blixtar.

Vill du kunna ställa inställningarna på blixtarna direkt från kameran så rekommenderas blixtar av samma märke som din kameratillverkare, samt till detta 3:e parts sändare liknande Pixel King / Wizard etc.

Enklare blixtutlösare som enbart skickar signal när blixten ska fyra av fungerar nästan alltid på alla typer av blixtmärken, men då måste man själv gå fram till blixten och ändra inställningarna.

Angående att optiskt trigga slavblixten så fungerar det oftast rätt bra om du befinner dig i mindre rum även om blixtarna inte har direkt synlig linje mellan blixt och optiska sensorn på slavblixten.
I stora rum fungerar det lite sämre, och utomhus oftast inte alls, där krävs det att slavblixtarna har sin sensor riktad rakt mot den andra blixten.

Jag har två uppsättningar vid olika tillfällen;
* Canon 430EX II med Pixel King - smådyrt, avancerat och bra när blixtarna sitter inuti t.ex. en softbox där det annars är för omständigt att öppna softboxarna var gång man ska ändra någon inställning.
* YongNuo YN-560 II med YongNuo RF-603C - billigt, manuella blixtar som fungerar bra om det bara är något snabbt som ska fotograferas utan något krav att de ska sitta i någon softbox t.ex.

Hoppas det vart till någon hjälp även om inte allt kunde besvaras.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar