Annons

Speedlite och Skyport Universal Speed

Produkter
(logga in för att koppla)

Director

Aktiv medlem
Jag har sedan tidigare en Canon Speedlite 430EX II och en Sigma EF-500 DG Super. Nu skaffade jag ett Elinchrom Skyport Universal Speed set för att kunna utlösa blixtarna trådlöst. Men jag hittar inte något hål på någon av mina blixtar så man kan ansluta sladden mellan receivern och blixten. Enligt butiken ska Skyport Universal funka med Speedlite-blixtar åtminstone.

Någon som vet om jag fått felaktig information och att det inte fungerar med mina blixtar, eller som kan berätta vad jag gör för fel?
 
Har varit i kontakt med Inet, som jag köpte grejerna ifrån. De försöker skylla på att vi inte skulle ha diskuterat blixtar när jag frågade om Skyport Universal, vilket är osant. Istället uppgav killen att de funkar med Speelite. Nu efteråt, när jag kontaktar dem igen, så säger han att den bara funkar med Speedlite 580 EX II.

Om någon vet att den verkligen funkar med 580 EX II så bekräfta gärna det. Och har någon en lösning så det går att få den att fungera även med mina blixtar så är ni mer än välkomna med svar.
 
Det är bara att köpa en sockerbit med pc- kontakt för att koppla in skyporten i blixten. Kostar runt en hundring. Surfar på mobilen just nu så jag kan inte länka men cyberphoto har såna.
 
Har varit i kontakt med Inet, som jag köpte grejerna ifrån. De försöker skylla på att vi inte skulle ha diskuterat blixtar när jag frågade om Skyport Universal, vilket är osant. Istället uppgav killen att de funkar med Speelite. Nu efteråt, när jag kontaktar dem igen, så säger han att den bara funkar med Speedlite 580 EX II.

Om någon vet att den verkligen funkar med 580 EX II så bekräfta gärna det. Och har någon en lösning så det går att få den att fungera även med mina blixtar så är ni mer än välkomna med svar.

Du måste ha en adapter som du sätter på blixten.

Det finns massor med gamla trådar i ämnet. Den adapter du behöver är den här: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=6950 en till varje blixt.

Sedan behöver du även en sladd som passar mellan. Dvs en sådan här: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1594191 en till varje blixt.

Sedan så skall det funka.

Hade du köpt en 580EX så hade du inte behövt adapterna, eftersom den har inbyggd PC kontakt som inte 430 har. Men det är ju å andra sidan en mycket dyrare blixt.
 
Sen tycker ju jag personligen att Skyport Speed är _helt_ fel utrustning för speedlights.

Kika på deras FlexTT5 / Flex Mini1 .. då kan du ju _styra_ dina blixtar och använda TTL och alla andra roliga funktioner istället för att bara _Avfyra_ dem.

(Ja, TT5/Mini1 funkar med studioblixtar och dumma speedlights också).
 
Sen tycker ju jag personligen att Skyport Speed är _helt_ fel utrustning för speedlights.

Kika på deras FlexTT5 / Flex Mini1 .. då kan du ju _styra_ dina blixtar och använda TTL och alla andra roliga funktioner istället för att bara _Avfyra_ dem.

(Ja, TT5/Mini1 funkar med studioblixtar och dumma speedlights också).

Jo, fast det är ju en jättemycket dyrare lösning än Skyports. Och om man inte har behov av TTL utan bara vill lösa ut så är det ju en ok lösning.
 
Tack så mycket för era svar! Då ska jag fixa ett par såna. Jag försökte hitta en tråd i ämnet på Fotosidan, men tydligen så sökte jag för dåligt :)
 
Sen tycker ju jag personligen att Skyport Speed är _helt_ fel utrustning för speedlights.

Kika på deras FlexTT5 / Flex Mini1 .. då kan du ju _styra_ dina blixtar och använda TTL och alla andra roliga funktioner istället för att bara _Avfyra_ dem.

(Ja, TT5/Mini1 funkar med studioblixtar och dumma speedlights också).

Tack för tipset! Nu har jag ju köpt Skyport, och vet ej hur mycket jag kommer använda dem. Plåtar mest rockkonserter och så annars, då blixt inte behövs i någon större utsträckning. Så jag kör på detta så länge, så får vi se framöver om jag får behov av att uppgradera mig. Får kolla upp FlexTT5 om jag får utökat behov.
 
Jo, fast det är ju en jättemycket dyrare lösning än Skyports. Och om man inte har behov av TTL utan bara vill lösa ut så är det ju en ok lösning.

Jättemycket vet jag inte om jag håller med om? Men ja, det blir en tusenlapp till för en två-nods uppsättning.

Jag tycker bara att det är synd att mura in sig i ett hörn teknikmässigt när man ändå uppenbarligen är villig att lägga mer pengar på det än en "kinalösning".
 
Har nu kontaktat Cyberphoto och beställt föreslagna blixtsko. Synksladd ingick och i paketet till Skyporten så har jag fått med en adapter som ska funka. Återigen tack!
 
Jättemycket vet jag inte om jag håller med om? Men ja, det blir en tusenlapp till för en två-nods uppsättning.

Jag tycker bara att det är synd att mura in sig i ett hörn teknikmässigt när man ändå uppenbarligen är villig att lägga mer pengar på det än en "kinalösning".

Nja det blir nog mer än en tusenlapp, dessutom så funkar ju inte Sigma blixten med TTL på PocketWizard TT1 ändå. Så i det fallet blir ju mervärdet mycket mindre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.