Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Speedlite 580EX

Produkter
(logga in för att koppla)

Smajly

Aktiv medlem
Tja..

Nu när Canon kommer med en ny värstingblixt 580EX tror ni det kommer hända något med priset på dom andra som t.ex. 550EX??
Funkar de som med kamerorna att en ny modell pressar priset på föregående eller kommer det att ligga kvar?
Vet inte när Canon släppte en blixt sist så jag har ingen aning alls om hur det är med utvecklingen på blixtsidan..
 
Tror visserligen att detta avhandlats i ett annat forum, men...

580EX ersätter 550EX och kostar i stort sett lika mycket. Har man tur kanske man kan få tag på en 550EX hos någon som har utförsäljning av enstaka exemplar.

När Canon släppter 550EX var det för att Eos 3 kom som hade E-TTL. Nästan identiska 540 EZ såldes för 500 kr lägre för dem som inte behövde E-TTL under en tid.
 
aha. på så vis.. de brukar med andra ord inte bli rusning efter nya blixtmodeller iheller så att det börjar dyka upp en himla massa 550ex på begmarknaden som det hänt med kamerorna nu på sista tiden?
 
Smajly skrev:
aha. på så vis.. de brukar med andra ord inte bli rusning efter nya blixtmodeller iheller så att det börjar dyka upp en himla massa 550ex på begmarknaden som det hänt med kamerorna nu på sista tiden?


det lär det inte göra. 550ex funkar ju med de kameror som har e-ttl2 ingen direkt anledning å byta tycker jag
 
Jag börjar allt mer luta ut att byta min ena 550 EX mot en 580 EX: Att man kan vrida den åt alla håll är lockande. Ofta när man tar porträtt vill man ju rikta blixten upp bakåt. Som det är nu får man ha kameran upp och ner nu för att det ska funka.

580 EX ger dessutom 25 procent snabbare uppladning vilket passar mig som actionfotograf.
 
Ska inte det externa batteripacket ge ytterligare tidsvinst på uppladdningen?

Det kanske kan vara nåt eller blir det för otympligt.
 
Damocles skrev:
Ska inte det externa batteripacket ge ytterligare tidsvinst på uppladdningen?

Det kanske kan vara nåt eller blir det för otympligt.

Jag kör nästan alltid med Canons batteripack CP-E som har 6 AA-batterier i sig. Den nya CP-E2 har 8 AA-batterier. Jag tror att jag nöjer mig med att uppgradera blixten.
 
Jag funderar med på att byta min 550EX mot en 580EX samt att köpa till 2st 420EX eller nått som slavar så man har en liten mobil 3 blixt studio.

580EX har ju en sak som troligen är bra för oss med de nya 1D mk2 och 20D kamerorna och det är ju crop factorn som tas hänsyn till.
 
kanske lite off-topic men nån skrev att "man gärna vill kunna rikta den uppåt-bakåt" vid porträtt

Vad ger det för effekt?

Att man vinklar den upp mot taket för att få ljus-studs så att ljuset blir mindre hårt kan jag förstå...men bakåt?? Blir det inte för lite ljus då?

Anledningen att jag undrar är just att jag har en blixt med den möjligheten...
 
pul skrev:
kanske lite off-topic men nån skrev att "man gärna vill kunna rikta den uppåt-bakåt" vid porträtt

Vad ger det för effekt?

Att man vinklar den upp mot taket för att få ljus-studs så att ljuset blir mindre hårt kan jag förstå...men bakåt?? Blir det inte för lite ljus då?

Det behövs att det finns en vit vägg eller reflexskärm att slå blixten i, men finns det så får ljuset en bättre riktning än om man slår blixten i taket.

Ljuset studsar tillbaka så att det faller snett uppifrån vilket ger ett mer naturligt och snyggare ljus. Man får in mer ljus i ögonen och håret blir inte så störande ljust.
 

Bilagor

  • crw_9772-ida.jpg
    crw_9772-ida.jpg
    31.6 KB · Visningar: 650
Zilch skrev:
Jag funderar med på att byta min 550EX mot en 580EX samt att köpa till 2st 420EX eller nått som slavar så man har en liten mobil 3 blixt studio.

Jag kör så på en hel del jobb. Det funkar bra och är särskilt bra nu när man kör digitalt och kan kolla direkt. Annars är det lite nervigt att köra utan inställningsljus. Men det går åt mycket batterier. Jag handlar mina på IKEA.

580EX har ju en sak som troligen är bra för oss med de nya 1D mk2 och 20D kamerorna och det är ju crop factorn som tas hänsyn till.

Känns ganska överreklamerat. Man vinner inte så mycket på det.
 
froderberg skrev:
Jag börjar allt mer luta ut att byta min ena 550 EX mot en 580 EX: Att man kan vrida den åt alla håll är lockande. Ofta när man tar porträtt vill man ju rikta blixten upp bakåt. Som det är nu får man ha kameran upp och ner nu för att det ska funka.

580 EX ger dessutom 25 procent snabbare uppladning vilket passar mig som actionfotograf.

Det går ju redan göra med 550ex, bara å snurra blixthuvudet 180 grader sen vinkla huvudet i önskad vinkel går ju vinkla den rakt mot en om vill. Se bild, dock är kvaliten för dålig pga webcam
 

Bilagor

  • bild 17.jpg
    bild 17.jpg
    48.6 KB · Visningar: 619
geronimo13 skrev:
Det går ju redan göra med 550ex, bara å snurra blixthuvudet 180 grader sen vinkla huvudet i önskad vinkel går ju vinkla den rakt mot en om vill. Se bild, dock är kvaliten för dålig pga webcam

Problemet uppstår vid höjdbilder då man måste ha kameran med avtryckaren nedåt, men 580EX är det fixat.
 
Automatisk vitbalanskompensation?

Har jag fattat det rätt att blixten
tar hänsyn till aktuell vitbalans?

Att fotograferar men i glödljus
så levererar blixten en glödljusblixt?
 
geronimo13 skrev:
det lär det inte göra. 550ex funkar ju med de kameror som har e-ttl2 ingen direkt anledning å byta tycker jag


Nja, klart man missar funktioner men den funkar med alla andra osse..
Text från DigitalFoto För Alla:
"I samband med lanseringen av en rad nya kameror introducerar Canon nu också en ny extern blixt, som till exempel går att använda med de nya EOS20D och PowerShot G6. Blixten är den hittills kraftigaste från den japanska tillverkaren. Speedlite 580EX, som den heter, är särskilt utvecklad för digitalkameror men kan också användas med analoga dito. Ansluten till Canons nya digitalkameror kan blixten skicka information om vitbalans till kameran. Om man tar många blixtbilder i rad förändras nämligen blixtljusets färg, men det talar blixten om för kameran".
 
Re: Automatisk vitbalanskompensation?

jokkek skrev:
Har jag fattat det rätt att blixten
tar hänsyn till aktuell vitbalans?

Att fotograferar men i glödljus
så levererar blixten en glödljusblixt?

Tyvärr inte. Det är tvärt om. Kamera tar hänsym till blixtens färgtemperarur som kan variera lite.

Trots att jag plåtar hysteriskt intensivt ibland har jag aldrig upplevt detta som ett problem.
 
Min 550EX går att vrida upp/bakåt.. kanske har fattat fel nu, men den går att vrida 360grader och vinkla upp och ned runt om.. Mvh /Mats
 
Mätz skrev:
Min 550EX går att vrida upp/bakåt.. kanske har fattat fel nu, men den går att vrida 360grader och vinkla upp och ned runt om.. Mvh /Mats

Mina två 550 EX har samma begränsning. Som de ser på den högra kan man bara rikta blixten rakt upp och inte uppåt/bakåt när man har kameran med avtryckaren som vanligt.

Håller jag kameran som 20Dn till vänster med avtryckaren nedåt kan jag få uppåt/bakåt.

/M

PS. Tur att man har två blixtar och tre digitalkameror... :) *retas*
 

Bilagor

  • 550ex.jpg
    550ex.jpg
    38.5 KB · Visningar: 296
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.