Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Speedlights vs Studioljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Shinzon

Avslutat medlemskap
Jag reser en del och tar mycket porträtt med en del ljussättning. Jag har bara ytterst liten erfarenhet av riktig studioutrusting men kör mkt med flera externa speedlights med paraplyer/softboxar/diffusrar. Nu undrar jag om "speedlights" kan konkurrera med riktig studioutrustning i kvalitet på bilderna? Är det stor skillnad?

Självklart finns det modellbelysning och mer kräm i en studiolampa och en del ergonomiska fördelar, men om vi pratar slutresultat?

Kvaliten på ljuset lär bli detsamma, ingen lär kunna avgöra om det är Speedlights eller studioblixtar just på ljuset. Däremot kan man se på en bild om omständigheterna hindrar att Speedlights har använts ( tex 180 cm softbox på 3 meters avstånd i solsken eller så )

Jag fotar en del glamourshots: helkropp/halvkropp... svårt förstås att fylla en 180cm oktabox med en liten speedlight. Men får jag bättre ljus av några studiolampor jmf med ett gäng SB900 vid helkroppsfoto?

Skillnaden i själva ljuset mellan studioblixtar och kamerablixtar är beroende av blixtrörens och reflektorernas storlek och utformning.

Likadant är det med studioljus jämfört med blixtar. Med olika reflektorer och difussorer kan man variera ljusets karaktär oavsett om det är lampa eller blixt.

Det är väl andra saker mer som styr valet lampa vs blixt.
Som värmeutveckling, sladd/sladdlöst, färgtemperatur, inställningsljus, TTL, styrka, etc.

Jag fotar en del glamourshots: helkropp/halvkropp... svårt förstås att fylla en 180cm oktabox med en liten speedlight. Men får jag bättre ljus av några studiolampor jmf med ett gäng SB900 vid helkroppsfoto?

Nej. Ljusmodifierarna är det som avgör vilken effekt ljuset får. Fast iofs gör styrkan hos en blixt att kontrasten höjs så en studioblixt kan ge mer kontrast till en bild.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto