ANNONS
Annons

Speedlight vs. Studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Har idag 4 studioblixtar med paraply som ju är väldigt användbart och det är ju bara ens egen kreativitet som begränsar vad man kan göra med dem. :)

Det som däremot kan vara "begränsande" är ju att de är relativt tunga, ömtåliga och otympliga att ta med sig så jag funderar på att oxå börja jobba med speedlightblixtar främst Canon 600 EX RT som jag redan har en samt deras radiosändare. Har även en 430 EX II samt 580 EX II som jag funderar på att avyttra och ersätta med ytterligare en 600-blixt eller ev 2 st. Behöver isf också skaffa softboxar.

FRÅGAN:
Så hur pass bra funkar det att jobba med speedlightblixtar och exv softbox jmf med studioblixtar?

Fördel med studioblixtarna är att de går på 220 V och ger tillgång till väldigt mycket ljus, gång, på gång, på gång utan särskilt lång uppladdningstid eller batteribyten. Har hittills enbart använt dem inomhus där det funnits tillgång till 220 V.

De situationer jag tänker på är när jag kommer ut till exv ett företag som vill ha några porträttbilder på sin personal eller bilder som visar personal "in action" för att man på det sättet vill visa upp sin verksamhet, vad man jobbar med.

Det jag vill vinna är mindre o lättare packning samt enkel i smidig hantering av ljuset.
MEN jag vill såklart inte få ett sämre resultat än med studioblixtarna.

För enkelhets skull eftersom jag nästan redan har allt jag behöver, bortsett från softboxar, så kan vi bortse från de ekonomiska aspekterna den här gången. :)

Största nackdelen är väl att man inte får inställningsljus.

Men har man lärt sig hur man lämpligen placerar blixtarna går det utmärkt att använda småblixtar. Det som alltid gäller är så klart att man profilerar med blixtarna och i möjligaste mån undviker blandljus. Småblixtarna har inte samma färg som studioblixtar, och de kan behöva filtreras för miljöerna där man ska jobba, beroende på hur noga man är med färgen. (Jag tycker att det nästan alltid ser lite konstigt ut när blixtljus från speedlite är blandat med annat ljus, inklusive dagsljus.)

Det kan vara lättare att jobba med reflektor än med softbox. Om man studsar ljuset mot lämplig yta kan blixten sitta på kameran och man kan slippa stora byngliga stativ, som kan vara i vägen.

Canons 600ex-rt och säkert den utan rt med har modell ljus så det är ju inget problem.
Problemet med speedlights är ju det att de kan behövas upp till 4 st i bland för att få samma ljus mängd som en studio blixt.
Men man kan ju komma långt med speedlights med.
Hade jag vart du hade jag kollat på elinchrom's quadra eller profoto's b2 det är små studioblixtar som är lätta att ta med sig som är batteri drivna.

Har idag 4 studioblixtar med paraply som ju är väldigt användbart och det är ju bara ens egen kreativitet som begränsar vad man kan göra med dem. :)

För mig är det två helt olika verktyg men med ett litet överlapp.
Kamerablixtar är upplättningsverktyg, och studioblixtar med alla olika softboxar o reflektorer är de riktigt kreativa verktygen för mig.
Kamerablixtar i softbox utan inställningsljus....njaa inge kul.
Två kamerablixtar ligger alltid i kameraväskan. Elinväskan med tre studioblixtar åker ofta med i bilen och får ofta vänta där om de inte behövs. Allt beror ju på vad kunden önskar, hur mycket tid du får på dig, hur mycket jobbet får kosta...

Janne
www.fjh.se

Om du nu tänker satsa på speedlights och RT-systemet, så måste jag tipsa om ett system som jag råkade hitta härom dagen.
Photttix har ett nytt blixtstyrningssystem som heter Laso.
Det är en sändare som kan styra RT-blixtar precis som Canons sändare kan, men med en passande mottagare så kan du även använda Canons äldre blixtar i samma system. Du behöver alltså inte sälja bort gammelblixtarna och lägga stora pengar på nya :)

http://www.phottix.com/
https://www.youtube.com/watch?v=rugYKKnAzmo
https://www.youtube.com/watch?v=jo066RFkahM

Det är ljusår skillnad. Du kan inte ljussätta med speedlights alls på samma sätt, kanske om du har en hel drös av dom. Ska du fota studiofoto så är det studioblixtar som är att föredra. Utomhus som upplättning kanske du kan använda en speedlight.

Tack för all input av varierande åsikter som vanligt = Bra tycker jag. :)

Profoto´s B2 verkar ju vara ett väldigt intressant alternativ för "mobilt studiofotande"

Styrkan på speedliteblixtar anges ju i LEDTAL, 30, 40, 50, 60 osv men styrkan på studioblixtar anges i Ws. Finns det något sätt att räkna om hur många Ws som en blixt med 60 i ledtal är på?
(Ledtalet ändras ju med zoomreflektorn dessutom.)

Om du nu tänker satsa på speedlights och RT-systemet, så måste jag tipsa om ett system som jag råkade hitta härom dagen.
Photttix har ett nytt blixtstyrningssystem som heter Laso.
Det är en sändare som kan styra RT-blixtar precis som Canons sändare kan, men med en passande mottagare så kan du även använda Canons äldre blixtar i samma system. Du behöver alltså inte sälja bort gammelblixtarna och lägga stora pengar på nya :)

http://www.phottix.com/
https://www.youtube.com/watch?v=rugYKKnAzmo
https://www.youtube.com/watch?v=jo066RFkahM

Intressant med Phottix Laso! Det som slår mig är att den ser likadan ut som Elinchrom Skyport Plus HS-sändaren. Inte så konstigt då Phottix och Elinchrom har samarbetat iofs. Men jag börjar ju genast fundera om Phottix kommer släppa Speedlights som är kompatibla med Elinchroms nya Skyport (eller vice versa) utan extra radiomottagare.
Någon som hört något om det?

Jag kommer från "andra hållet". Dvs att jag började med speedlights och nu kör med studioblixtar. Och för mig har det fungerat att ljussätta med speedlights. Samtliga bilder jag har här på fotosidan är plåtade med speedlights. Saknaden av inställningsljus är väl en skillnad som kan vara bra att ha i åtanke.
Sen tycker jag att motivet som ska fotograferas spelar roll. Enpersonsporträtt tycker jag fungerar utmärkt med speedlights, men för exempelvis gruppbilder som kräver ett långt skärpedjup så märks avsaknaden av blixtstyrka snabbt, speciellt om man kör med ljusformare som äter upp en del av ljuset.
Och laddtiderna mellan varje bild kan bli frustrerande också om du måste köra på hög blixteffekt.

Idag kör jag med Elinchrom Quadra för att få mer blixtstyrka, men i ett inte alltför klumpigt format. Profoto B2 verkar snäppet vassare.

Jag kommer från "andra hållet". Dvs att jag började med speedlights och nu kör med studioblixtar. Och för mig har det fungerat att ljussätta med speedlights. Samtliga bilder jag har här på fotosidan är plåtade med speedlights. Saknaden av inställningsljus är väl en skillnad som kan vara bra att ha i åtanke.
Sen tycker jag att motivet som ska fotograferas spelar roll. Enpersonsporträtt tycker jag fungerar utmärkt med speedlights, men för exempelvis gruppbilder som kräver ett långt skärpedjup så märks avsaknaden av blixtstyrka snabbt, speciellt om man kör med ljusformare som äter upp en del av ljuset.
Och laddtiderna mellan varje bild kan bli frustrerande också om du måste köra på hög blixteffekt.

Idag kör jag med Elinchrom Quadra för att få mer blixtstyrka, men i ett inte alltför klumpigt format. Profoto B2 verkar snäppet vassare.

Även vissa bilder som porträtt av enskilda personer kan vara betydligt lättare med inställningsljus än utan...Inställningsljus gör verkligen att man kan jobba kreativt med ljus.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/1161326.htm?set=mp

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar