Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Speedlight 430EZ

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Hedlund

Ny medlem
Är inte min blixt - Speedlight 430EZ kompatibel med EOS 300D?

Blixten svarar mot inställningar såsom zoom, bländar osv, dock kan jag inte få den att blixtra!

Nej, 430 EZ funkar inte med 300D. Inga EZ-blixtar funkar med digitalkameror, du måste ha EX-blixtar.

Anledningen är att de gamla EZ-blixtarna styrdes av en sensor i kameran som var riktad mot filmplanet och som mätte när filmen fått tillräckligt med ljus från blixten. Detta kallas TTL-blixtmätning. Canon kör både med TTL och nått som kallas A-TTL där en förblixt skickades ut för att bedömma om blixten skulle orka lysa upp motivet. Själva blixtmätningen avgörs ändå med filmplanssensorn.

Med Eos 50 infördes E-TTL där blixtljuset helt bestämdes av blixtljuset och mätningen sker med den vanliga ljusmätaren. I och med detta infördes och EX-serien. E-TTL med sina EX-blixtar funkar på alla Canon digitalkameror med blixtsko.

Senast ändrad:
Funkar gör den, men du kommer inte få E-TTL mätning

EDIT:
Prova att sätta den till Manuellt läge

modellbilder.se skrev:
Funkar gör den, men du kommer inte få E-TTL mätning

Om man nu kallar det "fungera". Det blir väldigt bökigt eftersom du på förhand måste räkna ut vilken bländare som är rätt i förhållande till avståndet.

I så fall är det smidigare att köpa en blixt med egen sensor från 70-80-talet för 50 spänn. Då slipper du räkna...

Jag kör me min 430EZ på 10d men jag var van o jobba manuellt med blixt sen innan när jag pressplåta folk me reflexer...Reflexer o Ttl....
Ställ blixten på M 1/1 t.ex o kör med av eller m.
Man kan arbeta fort med den metoden och med bra resultat me bakre ratten som rattar bländaren.
C:a räckvidden ser du ju på blixten disp.
No problem

Men då är man rätt låst...om man vill ha annan bländare eller så.. då får man börja strypa blixten...

Niklas74 skrev:
Jag kör me min 430EZ på 10d men jag var van o jobba manuellt med blixt sen innan när jag pressplåta folk me reflexer...Reflexer o Ttl....
Ställ blixten på M 1/1 t.ex o kör med av eller m.
Man kan arbeta fort med den metoden och med bra resultat me bakre ratten som rattar bländaren.
C:a räckvidden ser du ju på blixten disp.
No problem

Tja bilder blir det ju alltid. Men vill man ha balans mellan befintligt ljus och blixtljus är inte metoden att rekommendera, utan mer en nödlösning.

Det blir extremt besvärligt om man har rörliga motiv om man ska behöva testa fram rätt exponering innan varje bild....

Ja man arbetar ju med blixteffekt o bländare men jag har vant mig så jag sket i köpa ny blixt.
Jag hade vanan innan o sen upptäckte jag att det alltid blev fullträff ändå , viss tollerans har finns ju ändå , visst ibland får man ju under/över expo men det kanske är 10 av 100 högst och men lätt o kolla direkt.
Ttl kör ju också fel ibland o gör spöken.
Så det är inte alltid värt 4k o byta till EX , enda skillnaden man märker är att i svåra ljuslägen så blir det aldrig fel....

Niklas74 skrev:
Ja man arbetar ju med blixteffekt o bländare men jag har vant mig så jag sket i köpa ny blixt.
Jag hade vanan innan o sen upptäckte jag att det alltid blev fullträff ändå , viss tollerans har finns ju ändå , visst ibland får man ju under/över expo men det kanske är 10 av 100 högst och men lätt o kolla direkt.

Hej Niklas, jag har kollat in din hemsida och sert att du mest tar olycksbilder på natten. Då är ett bländarsteg över eller under i exponering inte så känsligt.

Men ska man jobba med upplättnadsblixt till porträtt är det betydligt känsligare. Dessutom måste man ju väga in rätt slutartid. Det blir plötsligt väldigt många faktorer.

Ttl kör ju också fel ibland o gör spöken.
Så det är inte alltid värt 4k o byta till EX , enda skillnaden man märker är att i svåra ljuslägen så blir det aldrig fel....

Visst är inte TTL alltid perfekt, men det är exaktare.

Vill man komma billigt undan är det bättre att köpa en äldre blixt som har inbyggd sensor än att köra med din teknik med fast blixtmängd. Då ställer man in den bländare som blixten säger och så stänger blixten av blixtljuset när motivet fått rätt mängd ljus.

En Metz 45 CT-1 kan man få för 500 spänn. Det är proffsblixten nummer 1 från 80-talet och funkar fint än.

ANNONS