Annons

Specifika funktioner 1100D vs. 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

Frolicc

Aktiv medlem
Igår hände något fantastiskt!!! Sambon frågade "Jag tror jag skall köpa en (egen) systemkamera, behöver hjälp" =) =) =)

Tyvärr så får jag be fotosidans kunnighet om hjälp.

Hennes kravprofil skulle nog motsvara en 7D men stor som en kompaktkamera och till kostnaden av dryga tusingen. Då detta inte finns har vi ringat in valen till två kameror som inte ligger alltför långt ifrån varandra i pris. 550D eller 1100D. Förslag med annat än Canon på loggan är inte aktuellt då det redan finns tre canonkameror här hemma med tillhörande objektiv och annat jox. Kameran kommer att köpas med kitobjektiv och det är också det som kommer att användas större delen av tiden. En större kamera än XXXD är inte ett alternativ.

Två frågor är svåra att hitta svar på när man surfar runt på nätet
*Hur stor är skillnaden i fokushastighet (+ exakthet) vid fokusering av rörliga föremål (läs hundar/sport) mellan 550D och 1100D? Främst ihop med kitobjektivet. Hon har använt min 5D mark 1 med tamron 28-75 2,8 och anser det är "okej" fokusprestanda. Hur är detta jämfört med föreslagna kameror? Innerst inne vill hon ha en 7D men det är "För stor, klumpig och tung".

*Hur är det att filma med en 1100D samt 550D i praktiken? Saknar 1100D helt kontroll över manuella inställningar vid filmning? Hur funkar det? På min 7D ändrar man exponeringsparametrar precis som vid stillbild, är det samma på 550D? Jag har filmat ytterst lite men har alltid kört i manuellt läge de få gånger jag filmat, annars ändrar sig exponeringen under filmning vilket ser helt kasst ut.

Finns det något annat som talar emot 1100D?
 
Verkar ju som Magic Lantern håller på att utformas för just 1100D, så då kommer du få alla de egenskaper du drömmer om. Till 550D finns det redan.

Om hon tycker 5D och Tamrons 28-75 är medelsnabb kommer hon nog inte bli besviken på någon utav modellerna. Tamrons objektiv är riktigt långsam.
 
Magic Lantern är nog överkurs för sambon, det gällde mer att kunna få kontroll av exponeringen i alla lägen.

Så autofokus är bättre på 550D och 1100D jämfört med gamla 5D? Finns det någon relevant skillnad mellan 550D och 1100D?
 
Magic Lantern är nog överkurs för sambon, det gällde mer att kunna få kontroll av exponeringen i alla lägen.

Så autofokus är bättre på 550D och 1100D jämfört med gamla 5D? Finns det någon relevant skillnad mellan 550D och 1100D?
Snarare så att kitobjektivet är snabbare än Tamron 28-75. Kan inte tänka mig att 5D som har så pass många år på nacken är snabbare än 550D och 1100D.
Har inte testat 1100D, så jag kan inte uttala mig om just den kameran.
 
Personligen tycker jag båda kamerorna känns som något från Rusta =) Kameror under kilot utan objektiv monterat är att betrakta som leksaker.

Om man kollar på recensioner på nätet nämner många att "1100D kanske inte är valet för att fota rörliga föremål" utan att närmare gå in på skillnaden mot 550D. Att fota action är verkligen något som hon prioriterar, är 1100D sämre än en 550D på följande autofokus så är det värt att gå upp 1000 spänn i pris. Antalet pixlar, serietagning, skärmupplösning känns inte direkt relevant.

Jag kör fotokurser och 550D är vanlig bland deltagarna så jag känner till den, har inte sett några nackdelar med kameran. 1100D är dock okänd för mig, därav undringarna.

För de specifika tillfällen som sambon behöver extrem fokusprestanda så finns det en 7D med 70-2004L IS redo att användas men den får inte plats i handväskan så en sån vill hon tyvärr inte ha. =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.