Annons

Specifika fototips för Krugerparken?

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Jag har sytt ihop en egen resa till Krugerparken i Sydafrika i vinter. Kommer att spendera fem dagar med egen hyrbil i södra delen, från Lower Sabie till Letaba, och därefter några dagar i de privata reservaten väster om parken.

Jag har varit på flera safariturer i Kenya, Tanzania och Uganda tidigare. Detta är dock första turen till Kruger och första turen där jag rattar bilen själv. Tar gärna emot specifika fototips om Krugerparken (i jämförelse med parkerna i Östafrika). T.ex.

Speciella djurarter och fåglar som är karakteristiska just för Kruger?
Speciella platser i södra parken som man inte får missa?
Saker att tänka på när man kör (och plåtar) själv i parken? Vett och etikett?

OBS: Hela resan är fixad, inklusive inkvartering och hyrbil, och jag har all fotoutrustning jag behöver. Jag behöver alltså inte tips om gluggar eller bästa kameramärket.

Tacksam för tips från er som varit i Kruger.

Jag har en hel del tips, men eftersom ämnet känns ganska smalt har jag skickat ett mejl istället. Finns det ett allmänt intresse för tips och tankar kring besök i Kruger fortsätter jag gärma diskussionen här!

För övrigt tycker jag att en safari i Kruger i "egen" bil är bland det bästa man kan göra under sin semester.

ErlandH: Om du inte har några speciella skäl att hålla till i mail så ser jag gärna att du postar här också. Jag var en dagstur i Krügerparken tidigare i höstas, så jag lyssnar gärna på vad jag missade...

(Jag är inte yrkesfotograf utan bara vanlig turist)

Mitt grundtips är att man inte ska ha bråttom. Har man fem dagar tycker jag det är bättre att bara bo på två olika ställen (eller ett!) och hinna lära känna området lite. Då tror jag man får ut mer av resan.

Lower Sabie är ett av mina absoluta favoritställen -- i området mellan LS och Croc Bridge (entrén till parken) har jag flera gånger sett "Big five" på en dag, och dessutom såväl wild dogs som gepard.

Det kan vara lämpligt att kombinera LS med några dagar i Satara -- av många ansett som det lejonsäkraste stället.

Mitt andra grundtips är att alltid åka ut så fort grindarna öppnas och vara ute så länge som möjligt på kvällen, i alla fall om man gillar rovdjur. I gryning och skymning har man bäst chans att få intressanta observationer av hyenor, wild dogs, leopard och lejon -- och i princip den enda chansen att se någon av de mindre katterna.

Grundtips tre: Kolla på observationstavlorna och prata med folk. Alla älskar att få berätta om leoparden de just sett -- och du har givetvis större chans att se den om du vet ungefär var den håller till.

Jag kan lägga till att om man bara åker över dagen så är det bara vintertid (obs deras vinter) som man har chans att vara där i gryningen. Sommartid öppnar och stänger de parkgrindarna medans det är ljust och då måste man alltså se till att övernatta i parken för att kunna vara där i gryning/skymning. Om bostadsområdena inne i parken också stängs för natten vet jag inte. Och för övrigt är Croc bridge bara en av flera entréer.

Vad gäller vett och etikett så är det ganska låga hastighetsbegränsningar inne i parken. 30 eller 40 på småvägar och 50 på stora om jag minns rätt. De har också fartkontroller så det är lämpligt att hålla angiven hastighet. Det är förstås inte lämpligt att gå ur bilden på de flesta ställen eller ens sträcka sig ut allt för mycket. Det faller sig nog naturligt för oftast vill man ha rutorna stängda så luftkonditioneringen fungerar. Men det finns några markerade ställen, tex. vissa broar där man kan gå ur bilen om man håller sig inom markeringarna.

Senast ändrad:
Det du skriver om gaterna stämmer -- men TS ska uppenbarligen bo fem dagar inne i parken, inte göra dagsbesök.

Personligen har jag alltid öppna bilfönster i Kruger (och andra viltreservat). Just ljud, dofter och t ex värmen är ju det som gör att ett besök i Kruger är trevligare än att titta på naturprogram på Discovery.

Om man stannar i närheten av närgångna apor bör man dock stänga till fönstren en bit. Många apflockar -- även i Kruger, tyvärr -- är alltför vana vid att bli matade och det händer faktiskt att de tar sig in i bilar.

Att man följer reglerna i parken -- t ex hastighetsbegränsningar och förbudet mot att lämna bilen -- tycker jag är självklart. Om inte annat så för att chansen att se intressanta djur minskar radikalt om man kör fort eller stiger ur bilen.

Tack för era tips.

ErlandH:
Tanken är att vi ska bo i Lower Sabie två nätter, Satara två nätter och Letaba en natt. Vad jag har förstått hör dessa camps till de bättre i parken och representerar lite olika typer av natur. Hur låter det?

Vi kommer att vara i Kruger i högsäsong och räknar med att få köa och trängas med andra bilar ibland. Hur fungerar det med vett och etikett när många privatkörda bilar samlas vid en sevärdhet?

Som fotograf är det lätt att dröja sig kvar vid fotoobjekten lite för länge på kvällen, för att få det bästa ljuset. Hur strängt är det att hinna tillbaka till campen innan den officiella stängningstiden?

Resplanen tycker jag låter utmärkt. Tre bra camper i djurtäta områden! Trevliga vägar mellan dem också.

När det gäller trängseln handlar det mest om sunt förnuft och att vara hänsynsfull -- man ställer sig förstås inte så att man skymmer sikten för dem som kommit tidigare, inte heller så att vägen blir helt blockerad.

Grindtiderna är viktiga. När klockan är slagen stängs helt enkelt grinden. Att vara en eller ett par minuter sen brukar inte vara något problem, men är det mer är så bör man nog ha en riktigt bra ursäkt. Och att man ville titta på en leopard räknas inte. Möjligen att vägen var blockerad av griniga elefanter. Eller noshörningar.

Tänk på att inte bara leta efter de stora, många mer vanliga arter som Impalor kan ge fantastiska bilder om man bara är lite uthållig. Oftast står det stora grupper längs vägen så man kan zooma in rejält och vänta till man får en bra bild..

Bilagor

• 041009 (106).jpg
    041009 (106).jpg
    12.6 KB · Visningar: 287
Du har givetvis helt rätt, Christer! Om man ger sig ut i Kruger för att se leoparder (eller lejon eller...) är risken att man bara blir stressad och kanske besviken. Man ska njuta av upplevelsen och av de djur man möter. De "vanliga" djuren -- t ex impala -- blir bara intressantare ju mer tid man lägger på att studerar dem.

Jag kan lägga till att om man bara åker över dagen så är det bara vintertid (obs deras vinter) som man har chans att vara där i gryningen. Sommartid öppnar och stänger de parkgrindarna medans det är ljust och då måste man alltså se till att övernatta i parken för att kunna vara där i gryning/skymning. Om bostadsområdena inne i parken också stängs för natten vet jag inte. Och för övrigt är Croc bridge bara en av flera entréer.

Vad gäller vett och etikett så är det ganska låga hastighetsbegränsningar inne i parken. 30 eller 40 på småvägar och 50 på stora om jag minns rätt. De har också fartkontroller så det är lämpligt att hålla angiven hastighet. Det är förstås inte lämpligt att gå ur bilden på de flesta ställen eller ens sträcka sig ut allt för mycket. Det faller sig nog naturligt för oftast vill man ha rutorna stängda så luftkonditioneringen fungerar. Men det finns några markerade ställen, tex. vissa broar där man kan gå ur bilen om man håller sig inom markeringarna.

Jo boendena inne i parken stänger också. Och det finns fler anledningar än lagen till att ta det lugnt, jag racade för att hinna innanför grindarna som skulle stängas kl 18.00.00 och var ytters nära att krocka med en elefantfamilj.

Tusen tack för alla specifika råd om Krugerparken. Det ska bli riktigt intressant att pröva "self-drive-safari"!

Jag återkommer med kommentarer när jag har varit där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar