Annons

Sparat om bilderna för små

Produkter
(logga in för att koppla)

7sjunger

Medlem
Jag har fotat en del till en katalog och skulle maila lite bilder till informatören som ska göra katalogen och gjorde då om bilderan till småbilder på cirka 1000 pixlar i långkant. Dom små bilderna råkade jag förstås spara över dom stora på 3000 pixlar. Vad ska jag göra nu??
Hon vill ju förstås bara köpa bilderna i dess originalstorlek. Kan jag interpolera upp bilderna igen till den ursprungliga storleken eller kommer det att synas i tryck? Jag har provat att interpolera upp igen och såg ingen skilland på datorn men jag vet inte riktigt.

Är det någon som kan hjälpa mig??

//desperat
 
Förmiskningen är informationsförstörande, det finns ingen chans att få tillbaka detaljer genom att interpolera.
Har du inga tempfiler eller backuper någon annanstans?
Annars så får du ransaka dig själv och fundera på hur stora bilderna kommer att bli i tryck. Är det små produktbilder så kanske 1Mpix räcker, 300dpi => ca 3 x3 tum eller 10x10 cm.
 
Fast om filerna redan är överskrivna går det nog inte. Sådana program räddar nog bara raderade filer, men jag kan ju ha fel...
 
gar du inte kvar filerna på minneskortet? Om du inte använt kortet men raderat bilder kan det gå att rädda dem, sök på forumet efter rädda + minneskort.
 
Att rädda en översparad fil går inte. Program som återskapar raderade filer fungerar inte på överskrivning eftersom där har informationen redan skrivits över. Samam gäller återskapande av raderade fierl, du kan bara återskapa om platsen inte har skrivits över av annan information för många gåner. Redan en gång kan vara förmycket för de flesta program.

Att fuska sig till större bilder går inte heller från dom små du har. Kan bara tycka synd om dig och hoppas att du inte gör om misstaget igen. Aldrig roligt när man gör en dunder tabbe, det suger...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.