Annons

Sparat fil fel går ej att öppna

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik68

Aktiv medlem
Nu har jag tabbat mig igen:(
Har redigerat en bild i någon timme och jag skulle ha en svart ram runt så jag öppnade en ny bild som var lite större och klistrade in den på det.Sen döpte jag den kort och gott till skärpa och radie som jag använt.Sparade den som precis som jag alltid gör och då ligger den där på 15.6MB och går ej att öppna.Har provat att döpa om den.
Det jag inte förstår är att det går att spara ner fel i cs5 i det här fallet?Vad är det för vits med det?Tycker att den borde varna att vill du spara den här bilden så att den inte går att öppna igen tex.
Har gjort samma idiot tabbe tidigare:(

Provade att öppna filen med windowsfotovisare och det gick.Då kanske det går att lösa på något sätt :)
Är det någon som har något förslag?

Öppnat från CS5?

Har du öppnat den både från CS5 och genom att högerklicka och välja öppna med?
Den enda gång jag varit med om detta är när filerna varit skadade (visuellt låg filerna på hårddisken, men filstorleken var noll... de går nu ej att radera då de inte "finns") Kontrollera i egenskaper om arkiv och skrivskydd ligger på... långsökt och osannolikt men... kan du öppna filen i... ett annat bildredigeringsprogram?

Har du öppnat den både från CS5 och genom att högerklicka och välja öppna med?
Den enda gång jag varit med om detta är när filerna varit skadade (visuellt låg filerna på hårddisken, men filstorleken var noll... de går nu ej att radera då de inte "finns") Kontrollera i egenskaper om arkiv och skrivskydd ligger på... långsökt och osannolikt men... kan du öppna filen i... ett annat bildredigeringsprogram?

Ja har provat att öppna på dom sätten utan resultat.
När jag öppnar i windows fotovisare så är fliken där man väljer öppna med grå så det finns inga program att öppna med.
Har inget annat redigerings program än cs5 tror jag.
Kanske följde med något till systemkameran?

Min gissning är att filändelsen har blivit fel. Om det var tänkt att bli t ex en Jpeg kanske det blev en Tiff eller något annat. Prova att döpa om filändelsen.

Min gissning är att filändelsen har blivit fel. Om det var tänkt att bli t ex en Jpeg kanske det blev en Tiff eller något annat. Prova att döpa om filändelsen.

Jo jag sparade som jpeg och tog då bort Untitled-1 och skrev istället skärpa 1.0 och radie 150 och sparade ned den i max storlek och filen blev då 15.6MB.Sen stängde jag ner cs5 innan jag kollade att den blivit korekt sparad vilket var en stor miss.Det konstiga är att det hände exakt samma sak för någon månad sen och det var sex bilder som jag redigerade och döpte till 1 2 3 osv och ingen av dessa filer gick att öppna.Då tog jag bort orginal namnet och skrev bara siffran.
Hur ska jag döpa om filen så att det blir rätt?Det konstiga är om jag öppna/skapar en ny bild Untitled-1 och döper om den som jag gjort tidigare när det strulat, så funkar det att öppna den???
Fattar inte vad som händer.

Jo jag sparade som jpeg och tog då bort Untitled-1 och skrev istället skärpa 1.0 och radie 150 och sparade ned den i max storlek och filen blev då 15.6MB.Sen stängde jag ner cs5 innan jag kollade att den blivit korekt sparad vilket var en stor miss.Det konstiga är att det hände exakt samma sak för någon månad sen och det var sex bilder som jag redigerade och döpte till 1 2 3 osv och ingen av dessa filer gick att öppna.Då tog jag bort orginal namnet och skrev bara siffran.
Hur ska jag döpa om filen så att det blir rätt?Det konstiga är om jag öppna/skapar en ny bild Untitled-1 och döper om den som jag gjort tidigare när det strulat, så funkar det att öppna den???
Fattar inte vad som händer.

Om filen väger 15,6 mb på disk är det inte sannolikt att det verkligen ÄR en jpeg. Prova att döpa om filen till annat namn med .Psd eller .Tiff etc som filändelse. Graphic Converter brukar lösa sådana problem, till och med om filen är skadad. Vet inte vad motsvarande program heter i Windowsvärlden, men om du inte lyckas kan jag göra ett försök.

Om filen väger 15,6 mb på disk är det inte sannolikt att det verkligen ÄR en jpeg. Prova att döpa om filen till annat namn med .Psd eller .Tiff etc som filändelse. Graphic Converter brukar lösa sådana problem, till och med om filen är skadad. Vet inte vad motsvarande program heter i Windowsvärlden, men om du inte lyckas kan jag göra ett försök.

Det gick inte att öppna den med Canons redigeringsprogram.
Men det gick i windows fantastiska paint (tack microsoft)
Sparade den i jpg men då vägde den helt plötsligt bara 6MB så jag sparade den som tiff och filen blev på 38MB och öppnade den sedan i cs5 och sparade om den i jpg och nu väger den åter 15.6MB och går att öppna phu.
Tack för alla snabba svar och försök till hjälp.
mvh Patrik

Har du provat att "öppna senast redigerade bild" kanske det heter något annat i CS?

Tjena!
Det viste jag inte och det funkade med helt fantastiskt.
Så då ligger det info lagrad någonstans tydligen för jag fick upp bilden så som den var just innan jag kopierade den och lade den på den svarta bilden för att skapa ramen.
Tack för tippset:)

Jo jag sparade som jpeg och tog då bort Untitled-1 och skrev istället skärpa 1.0 och radie 150 och sparade ned den ...

Om ditt nya filnamn var "skärpa 1.0 och radie 1" så kanske det kan vara så att PS tolkar punkten mellan 1 och 0 i "skärpa 1.0 och radie 150" som avskiljare mellan filnamn och filtyp och då försöker öppna en fil med namnet "skärpa 1" av typen "0 och radie 150"?

Skulle också tro att punkten mellan 1.0 är boven i dramat. Använd inte punkter i filnamn (annat än vid ändelser).

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto