Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spara undan bilder för framtiden!

Produkter
(logga in för att koppla)

trifix

Aktiv medlem
Hej!

Jag känner på mig att detta hamnar i fel avdelning men ja, vet inte riktigt vart det hör hemma.

Jo det är så att jag har ett bibliotek med över 50.000 bilder som jag skulle vilja spara undan. Sammanlagda storleken hamnar på runt 100gb ungefär.

Med spara undan så menar jag typ "stoppa in i ett skåp och inte röra" så att säga. Ungefär som ett fotoalbum.

Vad finns det för lösningar?

Det säkraste, med tanke på eventuella olyckor, bränder och annat otyg, är väl att kopiera dem till en extern hårddisk som sedan förvaras i bankfack. Men det beror ju på hur "viktiga" bilderna är.

Ingen enkel fråga.

Själv har jag kommit så långt i livet att ett fåtal minnesbilder, gamla som nyare i ett vanligt
fotoalbum är mycket viktigare för mig än alla tusentals bilder som samlats på `hög´.

Så mitt råd är att skaffa ett eller två album av hög kvalitet och skriva ut de bilder du tycker
och tror kommer betyda mest för dig. Håll dig till mindre format så blir även kostnaden låg.
Som du säkert förstår blir det frågan om hårdgallring;)

Hur man skall bära sig åt för att framtidssäkra sin digitala bildskörd är dock en helt annan fråga.

Här ett exempel på en bild från 1969 med mig och syskon som jag förvarar i mitt fotoalbum.

/Stephan

Bilagor

• SA.CHR.UKA-1969.crop.jpg
    SA.CHR.UKA-1969.crop.jpg
    568.6 KB · Visningar: 42
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto