Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spara som...

Produkter
(logga in för att koppla)

Gerry

Ny medlem
Vet någon hur man gör för att förhindra att någon kan högerklicka på en bild, och därefter
kunna klicka på "Spara som..." i menyn som visar sig? Hittar inte någon inställning för detta.

/Gerry

Jag vet inte om det går, får kolla upp det. Jag vet att vi har den inställningen för vissa bilder.

Men det är inte en funktion som stoppar normala bildtjuvar, bara de mest okunniga.

Jag vet inte om det går, får kolla upp det. Jag vet att vi har den inställningen för vissa bilder.

Men det är inte en funktion som stoppar normala bildtjuvar, bara de mest okunniga.

Och "bara de mest okunniga" är en majoritet tror jag, när det bara är så enkelt att trycka på "spara som", om man tar bort den funktionen tror jag majoriteten inte orkar ta en annan väg utan ger upp.

Ni hade denna funktion på¨portfolio sidan förr, men tog bort den, ser ingen anledning till varför. Att "normala bildtjuvar" fortfarande får tag på bilden är ju ingen anledning att ta bort den funktionen.

Och "bara de mest okunniga" är en majoritet tror jag, när det bara är så enkelt att trycka på "spara som", om man tar bort den funktionen tror jag majoriteten inte orkar ta en annan väg utan ger upp.

Ni hade denna funktion på¨portfolio sidan förr, men tog bort den, ser ingen anledning till varför. Att "normala bildtjuvar" fortfarande får tag på bilden är ju ingen anledning att ta bort den funktionen.

Jag håller med om att det är lika bra att ha den funktionen. Det kan vara något som oavsiktligt fallit bort. Jag ska föra vidare önskemålet till David Elmfeldt och Christer Lindh som sköter det tekniska.

Så länge en bild visas på en skärm så går den att stjäla. Att stänga av högerklick går i sin tur att stänga av med plugins i webbläsare.

Själv avskyr jag när det inte går att högerklicka - det är inte otillåtet att spara bilder och använda dem för personligt bruk.

Ja, det är rätt irriterande när en websida försöker stänga av högerklick eftersom den meny man får upp då är mycket användbar även om man inte tänker "stjäla" en bild.

Anledningen till att jag skrev min fråga är att jag, om jag högerklickar på mina egna bilder utan att vara inloggad, oavsett på min egen eller annans dator, så får jag upp denna meny.
Har inte lyckats få upp den på någon annans bilder här på fotosidan, förutom på tumnagelbilderna. och jag har provat på jättemånga nu. Därför trodde jag att det bara handlade om en inställningsfråga.
Men, tack så mycket för era svar!

/Gerry

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar