Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spara som jpg i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

minimunk

Aktiv medlem
Jag har en del bilder i NEF-format som jag vill kunna pilla lite på i Lightroom och sedan spara ner till exempelvis .jpg för att enkelt publicera dem.

Jag hittar ingen funktionallitet i lightroom för att spara dem som .jpg, däremot så kan jag välja att öppna ps cs 2 för att redigera vidare på dem - och då skapas en .tiff kopia.

Problemet kommer nu när jag från photoshop då vill spara ner dem som jpg. Det fungerar, men alla inställningar jag gjort (ändrad vitbalans etc) i lightroom försvinner. Den blir alltså som den är i "standard" innan jag började arbeta med bilden.

Hur kan jag enklast, helst direkt ifrån lightroom, spara ner dem som jpg så de ser ut som de gör på skärmen när jag bearbetat dem?

Jag tycker detta är en av Lightrooms stora fördelar. Man kan läsa in hel mapp med bilder, jobba med dem, beskära, fixa kontrast osv. Man behöver egentligen aldrig hålla på och spara utan allt lagras kontinuerligt i databasen. Ibland tar det ju ett par kvällar att gå igenom och fixa till allt från ett fototillfälle. När man så äntligen är klar så kan man vips på en gång exportera ut hela klabbet till JPG. Vill man ha två versioner, t ex jpg i liten och stor upplösning så är det lika enkelt, exportera bara en gång till.

När jag jobbat med andra program som AcdSee och Elements blir man i princip tvungen att kontinuerligt spara bild för bild vilket är betydligt mer tidsödande.

Mvh
Anders

hej
helt klart, Capture one är lika på det sättet, ändringarna sparas löpande o i C1 så är det bättre kommand, tryck INS kanppen så skapas det out filer, upp till 3 olika i Pro.
Shift-ctrl-E är ju rätt dum shortchut ju i LR

roine

onödigt många fingrar

INS hadde varit smidigare ;-)

Sen att den jobbade lika smidigt i bakgrunden med konvertering som C1, har iofs inte provat i 1.2 hur det ter sig.

Sen tycker jag generellt att det inte annamats av alla de program vi nu pratar om har konfigurerbara snabbkommandon, det borde vara standard idag så man själv kan se till att alla steg i ens datorliv ser o beter sig enhetligt.

Roine

Jag tycker också det vore bra om man kunde konfigurera sina egna snabbkommandon. Ibland är det ju tangentkombinationer som inte är så lämpliga för oss som kör svenskt tangentbord.

När det gäller just export så tycker jag inte att det spelar så stor roll. Poängen är ju att man kan göra export när man är klar med ALLA bilderna, så hör gör jag.

1) Importerar en mapp.

2) Går igenom en gång med X för att slänga skräpet (används stora X så hoppar den automatiskt vidare).

3) Väljer sedan "remove rejected" och väljer från disk och LR. Vips så har man enkelt kastat bort det man inte vill ha.

4) Går igenom en gång till och väljer de jag vill jobba vidare med. P för pick (stora P för automatiskt hoppa vidare).

5) Sätter filter på pick.

6) Går över i develop och redigerar den enskilda bilderna. Eftersom bara de utvalda bilderna visas är det enkelt. Beskär, kontrast osv.

7) När alla bilderna som är "picks" är redigerade är det bara att markera "alla" (fortfarande med filtret på picks aktivt) och välja export. Har man många bilder är det här lämpligt att sätta på kaffet eller surfa in på fotosidan. :)

8) Klart!

Ju mer jag jobbar med LR desto mer gillar jag det.

Mvh
Anders

Nu har jag hajjat hur ni arbetar i LR, och det fungerar riktigt bra! Hur nöjd som helst över köpet.

Har en fråga till som det skulle vara smidigt om man kunde lösa i LR:
Många stämplar sina bilder. Går det även att på ett enkelt sätt lägga på en stämpel i LR? Eller hur ni för att enkelt stämpla alla bilder som ni fottar och ska publicera?

Det finns ju en option att lägga till Copyright infon vid export men det blir ju bara en liten diskret text nere i hörnet.

Jag har inte sett någon möjlighet att lägga till en "watermark" på ett enkelt sätt.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto