ANNONS
Annons

Spara redigerad bild i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Oggie

Ny medlem
Hej
När jag har redigerat bilder tagna med min digitalkamera och vill spara så blir jag presenterad med en dialogruta gällande kvalite'.
Orginalets storlek är cirka 1.2MB och om jag väljer den högsta kvalite'n (12) så skulle bilden bli cirka 1.9MB. Jag vill ju att bilden skall vara så lik orginalet som möjligt. Dvs. inte lägga till eller "dra ifrån" mer info än nödvändigt. Vad ska jag välja ?

Hälsningar
Oggie

Du kan ju alltid spara ner bilden i olika kvalité och sen välja ut den du tycker är bäst.

Senast ändrad:
Grundtipset är att spara i format som inte förstör bilden efter det att du har bearbetat den, som t ex TIF eller Photo shops egna format. Varje gång som en JPEG fil sparas försämras kvalitén på bilden. Filen i kameran är lika värdefullt som diapositivet. Jag behåller allltid originalet oförändrat, så som filen kommer ut ur kameran i ett original bibliotek. Därifrån hämtar jag matrialet för redigering och spar sedan redigerat matrial i dels bildbehandlingsprogrammets format, som i mitt fall är Paint Shop och dels i TIF. Detta gör att bilden finns i tre olika versioner vilket innebär att det finns oftast tre format att gå tillbaka till. Något av dessa borde vara läsbara även i framtiden. Filerna lagras utan förminskning, men upprätade och färgbalanserade i ett bibliotek skillt från originalen. Från Paintshopkopian görs sedan duplikat i lämpliga beskärnngar och storlekar för det ändamål de ska användas till.

För att säkerställa att det sparade matrialen håller över tiden, så ska man, jag vet jag slarvar, gör asäkerhetskopior, förslagsvis till CD som läggs i annan byggnad. Ny skivor bör tas fram var tredje år för att dels säkerställa att de är läsbara och att den utrustning som används kan läsa skivorna. Föräldrar och barn är bra lagringsställen för kopiorna.

Hoppas att detta gav svar på din ursprungliga fråga?

/Roland

Hej Roland. Tack för ditt svar.
Även om jag normalt delar din uppfattning och att använda både hängsle och livrem så hade jag kanske hoppats att slippa. (Säkerhetskopior har jag naturligtvis).

Jag noterar att när jag sparar en JPG bild som TIF så blir den 9MB stor. Om jag ska göra denna "förändring" på de 1500-2000 bilder jag har så kommer mina hårddiskar ganska snart att skrika högt.

Jag förstår inte vad de extra 8MB kommer ifrån. En JPG bild är väl "komprimerad & klar". Dvs. det finns väl ingen möjlighet att "packa upp" bilden. Varför lägger i så fall TIF till 8MB till bilden ?

Du säger att JPG försämrar varje gång den sparas. Detta betyder alltså att om jag sparar den redigerade bilden som en ny JPG med högsta kavlite' (cirka 800KB större än orginalet) så blir den i själva verket sämre än orginalet.....?

Mvh Oggie

TIF är ett bitmappsformat, dvs ingen komprimering alls (det finns visserligen zip-komprimering, men den komprimerar filen, inte bilden i sig). JPG däremot är en förstörande komprimering. Men om du räknar antalet pixlar i en JPG bild, och jämnför det med storleken på filen så ser du snabbt att storleken på filen är mycket mindre än den "borde vara", dvs all information om varje pixel sparas inte. När man "sparar om" en JPG som TIF så kommer den nya filen att innehålla färginformation om varje pixel. Denna information hämtas ifrån den upp-packade JPG filen. Svårt att förklara på ett vettigt sätt, speciellt när man är panik-trött. Hoppas att jag inte har orsakat ytterligare förvirring :)

Varje gång du sparar en jpg försämras bilden. Prova genom att först spara en bilden med mycket hög komprimering, bilden blir mer eller mindre förstörd, men filen är liten. Spara sedan om bilden med minsta komprimering. Bilden är fortfarande förstörd men filen mycket större.
Detta beror på hur programet hantera komprimeringen mattematiskt.
Jpg hantera pixlarna i cluster, olika stora beroende av komprimering. TIF behandlar varje pixel för sig. Därtill kan TIF hantera lager och liknande, viket inte jpg kan.
En bildfil kan också innehålla information om färgprofiler exif och iptc info mm som gör tillsynes likadana filer olika stora.

Till din fråga: Din kamera har förmodligen 2 eller 3 kvalitetslägen = komprimeringsgrader. Om du provar med att sänka kvaliteten till 11 eller 10 kommer förmodligen filen ner till dina ursprungliga 1,2 MB.
Jag har 2 lägen på min kamera som motsvarar 11 resptive 7 i PS kompriering.
Råd: Spara en oförändrar orginalversion på dina bilder på CD eller liknade. Välj ut de bilder som du skall manipulera och arbeta i PS orginalformat .psd. När du är klar kan du om du vill spara i jpg för att spara utrymme.
Med en 3MP kamera kan man oftast komprimera rätt ordentligt utan att för störande effekter om man håller sig till utskrifter på 10*15cm. Jämnblå himmel och stora enfärgade ytor är dock saker som snabbt blir förstörda av jpg komprimering har jag märkt.

Ok, tack för era svar.
Ett problem är att när jag vill få mina redigerade bilder utprintade via webben så vill dom ha bilderna i JPG, men men, sånt är livet.

men gör så att medans du arbetar med bilden, spara den i TIF, men när du ska skicka den för utskrift så väljer du "spara som" och sparar en kopia av bilden som JPG.

Walle skrev:
men gör så att medans du arbetar med bilden, spara den i TIF, men när du ska skicka den för utskrift så väljer du "spara som" och sparar en kopia av bilden som JPG.

Ok, men tjänar jag någon kvalite' på detta ?
Blir inte det resultatet samma som om jag redigerar orginalet direkt och sparar om detta som en ny JPG ?

Om du bara gör mindre justeringar och därmed spar endast en gång spelar det ingen roll.
Men gör du ett större jobb där du spar kanske 50 gånger har det betydelse.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar