Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spara RAW-dng från Samsung EX1

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag får ingen fason på raw-användingen i min EX1 då jag inte finner vad jag söker i Samsungs egen raw-konverterare. Jag skulle vilja öppna en rawbild och spara direkt i dng (eller annat gemensamt format) för att sedan fortsätta bearbeta i PS. Tills PS öppnar för möjligen att ansluta Samsungs rawformat måste tydligen tas en omväg, men hur 17 gör jag?
mvh// Lasse

Svaret givet

Jo, min fråga kan jag nu besvara alldeles själv, via Samsungs tekniker. Det är helt enkelt så att deras RAW sparar endast i jpeg eller tiff. Så det är bara att avvakta tills Adobe släpper in deras råformat SRW i ACR. Så enkelt var svaret och det är ju en klar nackdel för en annars riktigt behändig och praktisk kamera, EX1. Gillar den skarpt, nämligen!

Du kan använda Adobe DNG Converter för att konvertera dina .SRW till .DNG. All data i dina filer ska följa med så det ska inte ge någon kvalitetsskillnad att jobba med de konverterade .DNG-filerna jämfört med .SRW-filerna.

Adobe DNG Converter är gratis. Sök på nätet så hittar du det.

Har du Adobe Lightroom 3 eller Photoshop CS5 kan du öppna dina . SRW-filer direkt. ACR 6.3 stöder .SRW men kräver Photoshop CS5 (kanske funkar även senaste versionen av Photoshop elements).

Samsung supporten har ingen koll verkar det och jag är inte förvånad...

Mvh
Daniel

Svar ang Adobe DNG

Tack Daniel för informativt svar. Betydligt bättre än Samsung själva. Jag ska hämta hem Adobe DNG genast. Jag ser inte att jag har den i Elements, nämligen.
Stort tack & God Jul, hälsar
// Lasse

ANNONS