Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spara om en D70 NEF-fil

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Jag skriver en ny tråd om detta eftersom jag inte vill röra till det för mycket.

Om jag använder tex Provia kurvan som jag tankat in i kameran med Capture Control med +1 mättnad och +1 skärpa och sedan tar ett foto och öppnar det i Capture Editor. Därefter ändrar jag färgbalans och exponering osv som jag gjorde med Barsebäcksfotot. Sedan sparar jag bilden och skriver över originalet. Hur påverkar det bilden? Jag borde väl ha samma NEF fil kvar fortfarande? Försämras bilden och komprimeras om precis som med JPEG?

Det som gör mig lite förvirrad är ju att när jag tex fotograferade med Minolta A1 så öppnade jag upp RAW filen och redigerade därefter sparade jag den som JPG eller TIFF och det var enda möjligheten. Med Nikon kan jag skriva över rådata filen med nya inställningar.

Sedan har jag upptäckt en annan märklig sak i samma veva. När jag öppnar upp en NEF fil i Capture Editor och ändrat nåt och sedan väljer file save, alltså sparar och skriver över originalet så ändras bildens mått. När jag tittar på bilderna som miniatyrer i windows utforskaren så brukar ju alla bilder visas med svarta streck över och under bilden men när jag sparat om den så försvinner dessa svarta streck. Och istället för måtten 160x120 i utforskaren så blir det 160x106 (undrar vad det är för mått förresten)

Hoppas ni begriper mig =)
 
Är det någon som förstår min frågeställning, annars säg till så ska jag försöka omformulera mig.
 
Prova att göra en extrem justering åt ena hållet, ex.vis överexponera. Spara (gör backup först). Gör en lika extrem justering åt andra hållet. Om datat skrivs över så borde du nu ha förlorat en massa detaljer. Om inte är orginaldatat oförändrat, men annan information (EV, vitbalans m.m) förändrad.

Fan, det är svårt med semester. Jag håller på att bygga upp en teoretisk bild över hur D70 fungerar, innan jag ens köpt den. Man kanske skulle skaffa ett sådant där "liv". Jag har hört att de är populära. Fast de klart, nu regnar det ju.
 
Ska testa detta men jag tyckte det var bättre med Minoltas RAW där man aldrig skrev över RAW filen igen utan bara sparade den som JPG eller TIFF. Men jag börjar känna att det här med RAW är klart överskattat, speciellt nu när det snackas om att även RAW är komprimerat till viss del.

Klart att efterbehandlingen underlättas när man lätt kan ratta med kontrollerna men det gör också att man blir mer och mer slapphänt när man fotograferar. Man tänker "skitsamma hur jag ställt exponering, färgbalans osv, det kan jag fixa i efterhand ändå"
Men den slapphäntheten kan ju göra att man blir av med värdefulla detaljer vid fotoögonblicket.
 
Jag håller verkligen med, det blir lätt att man sitter och pular i datorn i efterhand istället för att ta bilden "rätt" från början.

Jag tycker det verkar som om Nikon hittat en bra balans med D70:ns "RAW"-filer. Liten filstorlek, inga JPG-artefakter, möjlighet till viss efterbehandling.
 
Konstigt då att filstorleken ändras plus att de svarta ovanför och nedanför bilden försvinner i utforskaren.
 
Lionheart skrev:
Konstigt då att filstorleken ändras plus att de svarta ovanför och nedanför bilden försvinner i utforskaren.
Filstorleken ändras inte... Det är endast miniatyr JPEG-bilden som förändras, tumnageln alltså...
Filen och de ändringar du gjort sparas också, men de kan du återställa i Nikon Capture. (De ändringar du gjort visas ju då du öppnar upp filen igen)

I Nikon View kan du högerklicka på NEF filer och skapa högupplösta "preview"s efter att du ändrat NEF-filen. Dessa kan du dock inte visa i kameran påstås det... (Använd "Large preview generator for NEF file" under "Edit using other programs")

MVH /Micke
 
Lionheart skrev:
...
speciellt nu när det snackas om att även RAW är komprimerat till viss del.

...
Bara för att klargöra, RAW-filer eller NEF om du så vill är alltid i någon form komprimerade.
Mina NEF:ar från D100 brukar hamna runt 9Mb normalt sett, men om du sparar ned en 3008*2000 pixlar stor fil med 12 bitars färgdjup i ett okomprimerat format så upptar den ca 25,4Mb.
Och detta inkluderar EJ färgrymd och justeringar samt all annan info som digitalkamerans bilder brukar innehålla.
Hur kom jag fram till átt den borde bli 25,4 Mb?
Jo, genom att spara ner en 8 bitars tiff, och sedan helt enkelt multiplicera storleken på denna med 1,5...

Om vi pratar om "Komprimerad NEF" så plockar man ju uppenbarligen bort mer information ändå, eftersom dessa filer blir ca hälften så stora.

Huruvida kompressionen är förstörande eller inte låter jag vara osagt i båda fallen, men komprimerade är de uppenbarligen...

MUVFH /Micke
 
AlfaGTV skrev:
och sedan helt enkelt multiplicera storleken på denna med 1,5...
Du missade att dela med tre. NEF-filen har bara ett värde per pixel och då blir det just ca nio MB okomprimerat.

Att spara datat helt okomprimerat är dock inte så smart eftersom det finns bra metoder för förlustfri komprimering. Jag kan inget om dem i detalj, men jag tror att någon liknar den som används för ZIP-filer.
 
Aha!

Det kan jag köpa.. och sedan interpoleras färgerna då för att splitta upp färgkanalerna till tre kanaler med vardera 8 eller 16 bitar information eller?

MVH
/Micke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.