ANNONS
Annons

Spara kemi

Produkter
(logga in för att koppla)

jrydberg

Aktiv medlem
Har börjat köra C41 och E6 hemma i min JOBO. Brukar ni återanvända kemin flera gånger?

Jag återanvänder. Det står ju hur många filmer kemin beräknas räcka till, så jag lägger mig strax under den siffran för att ha en liten säkerhetsnivå :)

Är det värt besväret? Kollar på Ebay och det verkar finnas en hel del att Jobo prylar att köpa, trummor, "liftar" (?) mm. Men är det lönt och är det inte svårt, kräver inte C41 och E6 att man har en otrolig koll på temperatur, tider mm?

tormig skrev:
Är det värt besväret? Kollar på Ebay och det verkar finnas en hel del att Jobo prylar att köpa, trummor, "liftar" (?) mm. Men är det lönt och är det inte svårt, kräver inte C41 och E6 att man har en otrolig koll på temperatur, tider mm?

Det är inte så stort besvär om man har hyfsat bra grejor. En Jobo sköter ju temperaturen och agiteringen själv så det enda man gör är att hälla i/ur kemin.
Jag tycker själv att det är rätt roligt :)

Det är skönt att slippa gå till labbet. Nft är det svårt att hitta ett lab som gör både B&W, E6 och C41 till ett rimligt pris, och speciellt 120 och 4x5 som jag kör.

Catherine; hur många rullar åt gången kör du, och med hur mycket kemi?

Enligt min JOBO ska jag kunna köra 6 st 120, i 660ml kemi. Men folk säger att det är för lite kemi för så mycket film. Någon erfarenhet?

Mvh
Johan

jrydberg skrev:
Catherine; hur många rullar åt gången kör du, och med hur mycket kemi?

Enligt min JOBO ska jag kunna köra 6 st 120, i 660ml kemi. Men folk säger att det är för lite kemi för så mycket film. Någon erfarenhet?

Mvh
Johan

Johan,

Det är ingen som kommer och ger dig en smäll på fingrarna om du häller i mera kemi än de anvisade 660ml.

OM jag minns rätt är det en liter som är max i den stora trumman. Beroende på spädning så borde den kemimängden räcka.

mvh
Johan

Johan Okker skrev:
Johan,

Det är ingen som kommer och ger dig en smäll på fingrarna om du häller i mera kemi än de anvisade 660ml.

OM jag minns rätt är det en liter som är max i den stora trumman. Beroende på spädning så borde den kemimängden räcka.

mvh
Johan

Jag tror inte mina kemiflaskor (jag har en ATL-1500) tar mer än 700ml.

jrydberg skrev:
Jag tror inte mina kemiflaskor (jag har en ATL-1500) tar mer än 700ml.

Kollade upp på Jobos hemsida. I en 2553 verkar största rekommenderade mängd vara 730ml.

Men har du räknat på kemimängd/spädning och antal filmer? 730ml är ju faktiskt fler aktiva enheter kemi än 660ml.

mvh
Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar