Annons

Spara jpeg i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Netram

Guest
Hej!
Rätt så ny på photoshop. Men hade laddat ner lite bilder till datorn från kameran (jpeg 5 megapixlar). Öppnade i photoshop och vände dem rätt. sparade sedan. såg sedan i filhanteraren att de endast var på drygt 280 k istället för drygt 2 Mb.
Är det min Photoshop som bråkar eller skall jag vända (rotera) på bilderna på något annat sätt/program istället?
 
Netram skrev:
.."Är det min Photoshop som bråkar eller skall jag vända (rotera) på bilderna på något annat sätt/program istället?

Kolla med vilken kompressionsgrad filerna sparas, varierar lite från version till version hur man ställer in detta. Kallas ibland "kvalite" och liknande, se även i hjälpavsnittet.

Rotationen påverkar inte filstorleken.
 
Re: Re: Spara jpeg i Photoshop

cough skrev:
Rotationen påverkar inte filstorleken.

Tja, skall man vara hemskt petig så gör den faktiskt det om man sparar i jpeg, men knappast så mycket så att man noterar det. Varje gång man ändrat något - oavsett vad - i en bild och sparar om den i jpg, så komprimeras den lite. Det är det som är svagheten i det formatet och som gör att det är att rekommendera att ha någon form av backup i ett icke-komprimerande filformat som t.ex. Tiff eller Raw. (Om nu det sistnämnda kan räknas som filformat...)

mvh Janne
 
Netram skrev:
Hej!
Rätt så ny på photoshop. Men hade laddat ner lite bilder till datorn från kameran (jpeg 5 megapixlar). Öppnade i photoshop och vände dem rätt. sparade sedan. såg sedan i filhanteraren att de endast var på drygt 280 k istället för drygt 2 Mb.
Är det min Photoshop som bråkar eller skall jag vända (rotera) på bilderna på något annat sätt/program istället?

Att öppna en bild oavsett filformat i PS rör inget i kvaliteten och ska man inte använda bilden där det krävs snabbhet i nedladdningen vid visning, till exempel på en hemsida, kan man mycket väl spara bilden i PS:s eget format ".PSD" eller i det helt okomprimerade formatet ".BMP", gärna då med så högt färgdjup (upp till 32bit) som möjligt.

Så fort du sparar bildfilen en gång i PS tas den del av informationen som det valda komprimeringsgraden man valt bort, så också upprepa gånger vid varje nytt spartillfälle. Jobbar man med en bild och sparar den gång på gång ser den snart "skit" ut.

Vad du förmodligen har gjort är att ha öppnat bilden/filen i PS, vänt den rätt och sedan sparat den med kompressionsgrad "3". "12" är nästan helt oförstörd komprimering. Tyvärr är bilden nu så pass förstörd som den verkar.
 
Jag brukar spara i "12"

Men det finns ytterligare en liten inställning som jag inte blir riktigt klok på. Längst ner i denna dialogruta kan man ändra ett värde från 56 kb till 2 mb. Vad gör denna inställning?

Mitt antagande är att det är för att komprimera för publicering på webben.
 
claesbr skrev:
Jag brukar spara i "12"

Men det finns ytterligare en liten inställning som jag inte blir riktigt klok på. Längst ner i denna dialogruta kan man ändra ett värde från 56 kb till 2 mb. Vad gör denna inställning?

Mitt antagande är att det är för att komprimera för publicering på webben.


Den inställningen är enbart till för att se hur lång nedladdningstiden blir för olika typer av anslutningar. 56,6 kbps är för modem, 2 mbps är för "långsamt" bredband.

mvh
 
Så det gör egentligen ingen skillnad vad det står där? (Om vi nu talar om bilder som inte ska publiceras på webben)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.