Annons

Spara över samma fil

Produkter
(logga in för att koppla)

hakan_nilsson

Ny medlem
Hejsan.
Har startat upp min julklapp (Elements 8) och jag tycker det verkar förträffligt.
Jag har dock ett litet problem: Hur jag än gör så hittar jag inget alternativ att spara "över" mina filer.
Dvs om jag t.e.x kantskärper lite och fixar med kontrasten så skulle jag vilja spara om filen utan att behålla den gamla.
Alla nya filer får en ändelse tex: IMG_3454.jpg blir IMG_3454_redigerad-2.jpg.
Jag har inte lyckats hitta någon inställning för att slippa få med "redigerad-1" i det nya filnamnet.
Det vore otroligt användbart i "Organiseraren" då man snabbt kan batchredigera flera hundra bilder på en gång.
Jag fotograferar en del sport och det blir lätt en hel del bilder att pyssla med om man ska ta dom en och en.
Går det på något sätt ?

mvh
/Håkan
 
Jag vet inte hur man gör i PSE8 eller om det går att göra, men det är ju en säkerhetsåtgärd för att du inte oavsiktligt ska råka skriva över din originalfil. Kan du inte namnändra en hel batch? Vad du bör känna till om du inte redan gör det, är att jpeg är ett förstörande format och filen blir sämre och sämre för varje gång du sparar den. Bäst är om du sparar dem som tiff-filer så länge du jobbar med dem och endast sparar i jpeg i sista steget.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.