Annons

SP 350 eller SP-500

Produkter
(logga in för att koppla)

alfredw

Avslutat medlemskap
Är det någon som har något tips om vilken kamera som är bäst, "Olympus SP-350" eller "Olympus SR-500 Ultra zoom"? Vore väldigt tacksam för svar!
 

Bilagor

  • 500.jpg
    500.jpg
    12.8 KB · Visningar: 157
SP-320 eller SP-350 eller något liknande???

Hej,

Jag funderade på att skriva en liknande tråd själv, dock SP-350 vs. SP-320. Både SP-350 och SP-500 är ju snart ett år gamla, däremot så har ju SP-310 ersatts av SP-320, av okänd anledning (batterikretsarna kanske).

I mina ögon är SP-350 den bästa av de tre, eftersom den bl.a. har blixtsko samt fler manuella möjligheter. Optiskt sett så föredrar jag en 3x zoom på en större sensor (1/1.8") än en 10x zoom på en mindre (1/2.5") sensor.

Är man däremot intresserad av långzoomare, kanske man även ska titta på Pansonic som alternativ, eftersom de ju har optisk bildstabilisering inbyggd.

För motiv som kräver långzoom, så har jag en DSLR. Däremot behöver jag ett litet komplement till min DSLR, något nyare och bättre än min gamla Canon Ixus S230, vilken jag knappt använt, sen jag köpte en DSLR.

Miljötätning och RAW är vad jag prioriterar, dock vet jag ingen liten P&S-kamera som möter bägge dessa kraven??? Kompromissen får därför bli en liten kamera som kan ta RAW, och som monteras vid behov i ett undervattenshus.
 
RAW

Jag funderade på en 350 mest för att stoppa i ett UV-hus och dyka med.

Jag läste någonstans att med den kameran tog det 10 sek för varje bild om man fotade i RAW.
Jag vet inte om det är så men jag valde istället en annan kamera. 10 sek hinner fiskarna långt på...
 
RAW och miljö-tätad, hur länge är det en paradox?

Om minnesbufferten är för liten för fotande med RAW, så hjälper väl inte heller de nya snabbare minneskorten av H-typen hos High Speed xD-Picture Card. Synd då att Olympus snålat in på minnesbuffertens storlek och tillåten strömförbrukning, på en annars i mitt tycke en mycket trevlig kamera.

Om man spekulerar, så kanske är det så att denna SP-serien av kameror är en plattform, som kommer att finnas ett tag framöver, dock att de i denna första årsmodellen, försetts med för "klena motorer". Kanske får vi se en del nyheter i höst, i samband med Photokina. Förmodligen kommer det bl.a. en modell med 10 Mpix, bara därför att andra har introducerat sådana. RAW-filer från 10 Mpix kommer att dra mer ström att processa, samt större utrymme att lagra. Jag tycker redan att RAW-filer från min 8Mpix E-300 är stora nog.

Vad SP-350 behöver är nog en senare generation chip, typ Panasonic's Venus Engine III image processor, som kan göra mer på mindre tid och med mindre strömförbrukning. Såg just att Panasonic nu lanserar en kompakt LUMIX DMC-LX2 med bra vidvinkel, som dessutom har RAW-format, men okänt om UV-hus finnes.

Är det bara Olympus och Panasonic samt Fuji som har RAW-format på sina kompaktkameror?
 
SP-500

jag blir inte riktigt klok på vad man egentligen får ut av en SP-500. varje beskrivning säger olika. vissa säger att den har manuell fokus, men vissa säger att den inte alls har det. hur ska man kunna köpa nåt när man inte vet vad man får?
 
Jag har tillgång till en Olympus SP-500 UZ och vet att kameran har manuell fokus. Du hittar MF under huvumenyn > kamera > fokus mode > MF. Sedan justerar man skärpan med piltangenterna samtidigt som fokusområdet syns i en uppföstorad del av skärmen eller sökaren. Du ser också en skala som visar avståndet till fokuspunkten.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.