Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SP-350 + Dörr DAF-34 + Omnibounce

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_A

Aktiv medlem
Fick denna blixt idag, och nu blir blixtbilderna toppen. Inget att klaga på, uppladdningstiden är också relativt kort mellan tagningarna (4 batterier). Priset är överkomligt. AF assist lampa fungerar dock ej med blixt.

Hoppas den också håller ett tag, ska ta en hel del bilder nu i Brasilien (med och utan blixt, naturligtvis).

Fick också höra att batteriet CR-V3 är numera svårt att få tag på, gäller uppladdningsbara. Clas Ohlson hade, men det är stoppat. Likaså på Fujifilm, fick meddelande att batteriet inte ska tillverkas mer.

Blä. Stämmer det?

CR-V3 3V PhotoLithium one-use disposables

Om du har en kamera som dels behöver 3V för att fungera, dels batterier för höga strömuttag så har du följande engångsbatterier att välja på:
• Energizer® e2® 1.5V AA Lithium Batteries
• CR-V3's (Olympus LB-01E - 3V Lithium battery)

Vanliga alkaline klarar inte höga strömuttag i längden.

Går du över på laddningsbara 1.2V AA NiMH, så har det under förra året tillkommit Low Self Discharge (LSD) Batteries, vilka har en något lägre kapacitet (~2000-2100mAh) än motsvarande klassiska NiMH (~2700mAh). Dock kan den erforderliga totala spänningen bli för låg för din kamera eller blixt, eftersom 2*1.2V < erforderliga 3.0V. Batteritillverkaren Hähnel brukar dock speca sina AA med 1.25V cellspänning.

Jag har listat de nya LSD-batterierna i en annan tråd här på fotosidan, se länken i referensen nedan.

Sen så har vi förvirringen med beteckningar, där det ursprungliga CR-V3 är ett engångsbatteri:
CR-V3 3V PhotoLithium one-use disposables

• xCR-V3 3V Li-ion rechargable battery
• RCR-V3 3V Li-ion rechargable battery
• NCR-V3 3V Li-ion rechargable battery

Laddningsbara xCR-V3 3V Li-ion har inte varit någon hit, lite konstigt eftersom alla mobiltelefoner ju använder denna batteriteknik som har en ~3.7V cellspänning. Inbyggda säkerhetskretsar ser här till att batteriterminalernas polspänning förblir 3V, inte blir för varmt vid laddning, samt begränsar strömuttagen. Dåligt utformade säkerhetskretsar kan också innebära explosionsrisk med Li-ion ackumulatorer, som vi sett i flera fall med dito för mobiltelefoner och för laptop-datorer.

Om dessa laddningsbara (xCR-V3) försvinner från marknaden, kommer någon att överhuvudtaget sakna dessa, eftersom dess prestanda ju hittills varit så medioker i jämförelse med engångstypen (CR-V3)?

Köp istället ett par CR-V3's (t.ex. Olympus LB-01E - 3V Lithium battery). De håller för att ligga oanvända i kameraväskan i drygt 10 år och är en långtidssäker reserv för laddningsbara AA LSD-batterier för t.ex. kamera/blixten.

Ref:

Tack för svar, batterier är faktiskt viktigt då man är så beroende av dem (inga mekaniska kameror idag, a la OM-3).

När det gäller SP-310/320/350 så fungerar, i alla fall på 310/350-modellerna inte uppladdningsbara NiMH. De ger för låg spänning, oavsett om Olympus hävdat att de fixat detta i en firmware. Vad jag gjorde var att skaffa ett uppladdningsbart nC3-V3. Det fungerar ypperligt måste jag säga. Framförallt laddar det inte ur speciellt mycket när kameran ligger (ca 10% per månad)- nackdelen att den åldras med tiden oavsett antal uppladdningar. Efter 3 år är kapaciteten ganska försämrad, men jämfört med det Olympus Cr-V3 som medföljde kameran är detta en evighet (det höll inte länge, och det blir väldigt dyrt att köpa CR-V3 engångsbatteri stup i kvarten.)

Jag ville egentligen bara ha ett extra batteri i reserv för själva kameran. Det verkar dock finnas på Kjell & Co, ska förbi imorgon. Men i övrigt verkar de gå ur sortiment/alt. ingen tillverkning mer. Jag skulle bli väldigt besviken om den läggs ner.

För blixten kunde det ju vara bra med NC3-V3 också (bla för sin låga vikt, låg inre resistans och låg självurladdning), men de passar inte i batterifacket på denna blixt. Jag är dock nöjd med både bilder och den snabba laddningen med vanliga NiMH. En gigantiskt lyft jämfört med den inbyggda blixten. Synd, väldigt synd, att Olympus inte valde att också supporta AF-belysning för blixten i SP-350. Då skulle fokuseringstider i mörker kunna minskas betydligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar