Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spökring/Halo på mitt Tokina 11-16

Produkter
(logga in för att koppla)

Third eye

Aktiv medlem
Hej hej!
Hårdtestat min nya 550D och studerat bilder i detalj.
På mitt Tokina objektiv om jag tar en bild och zoomar in den max i bildvisaren i kameran och går 4 "klick" till antingen höger eller vänster så har jag en suddig orm som antingen smetar ut skärpan totalt eller som i exemplet som är från en bakgrund...så ser den dubbelt. Upptäckte det av en slump och nu ser jag det på alla mina bilder tagna med objektivet på både 1000D och 550D oavsett vilka inställningar jag har sam med och utan filter. Tittar på stora utskrifter och visst är det där....en utsmetad Halo utan skärpa alls en bit ut från centrumpunkten i bilden. Otroligt irriterande.
Vad är detta för fenomen och har jag fått nått av de berömda "mindre bra" exemplaren ?. På vanlig utskrift syns det ju inte....men på utsnitt och förstorningar tydligt nu när jag vet om det.
Vad tror ni?
Mvh Ronny

Bilagor

• IMG_0040b.JPG
    IMG_0040b.JPG
    55 KB · Visningar: 163
ANNONS