Annons

Sorteringordningen i Elements 5 Sorteraren

Produkter
(logga in för att koppla)

hakanforslund

Avslutat medlemskap
Såg en tidigare tråd om samma problem, nämligen att Sorteraren inte visar bilden i den ordningen man förväntar sig när man sorterar efter datum i Fotovisningsläget, dvs tidslinjalen högst upp visar när bilderna är tagna...

Jag gjorde misstaget att ta bort bilder i Utforskaren (bilder som jag tidigare importerat till Elements)

Efter den tabben är sorteringsordningen helt korrupt. Under 2007 har jag bilder från 2006 och 2005...

Om jag tittar på bilder i "Datumvisning" har jag inte samma problem, men jag föredrar att se bilderna på en "karta" sorterade i tidsordning, men det fungerar som sagt inte.

Är det någon som vet ett sätt att korrigera detta på ett enkelt sätt?

Att Återställa Katalog eller hjälper inte.

Jag har prövat att installera om, men Elements "bilddatabas" ligger kvar även om man avinstallerar och sedan installerar på nytt. Vad händer om man tar bort bilddatabasen i samband med en ominstallation? Då antar jag att alla bildversioner jag har "Sparade i versionsuppsättning" försvinner, eller?

Eftersom jag jobbar med bilder i Redigeraren och sparar "... i versionsuppsättning" och man när allt fungerar ser detta även i Sorteraren så har man fördelen att se alla varianter av en bild. Detta missar man ju om man kör t.ex. Picasa....

Fasen vad detta gör mig trött, jag som ville vara kreativ, inte slåss med datorn. Någon som har några bra idéer?
 
Elements "sorteraren" insåg jag direkt bara skulle ställa till trassel och vara en källa till frustration, använder den inte alls! Den är gjord för amerikanska hemmafruar med noll datorkunskap som vill pyssla med bilder för scrapbooking edyl "hemmaprojekt" ;-)

/Matti
 
jaha, (besviken). Vilket program skall man köra då? Körde Picasa tidigare och tyckte det fungerade bra. men vad säger ni andra?
 
Har inte PSE 5.0...

...men i PSE 6.0 kann man köra "folder location" visning.
Här hittar man enkelt i sitt eget system.
/Erik J
 
hakanforslund skrev:
jaha, (besviken). Vilket program skall man köra då? Körde Picasa tidigare och tyckte det fungerade bra. men vad säger ni andra?

Elements 5.0 "editeraren" funkar då fint för mig....låter bara "sorteraren" vara ifred ;-) Sorterar bilder gör jag med "utforskaren" i XP.

/Matti
 
Hur funkar det då? Jag har en massa bilder idag sorterat i mappar, efter datum. Hur sorterar pse 5 bilderna? Har tidigare kört med ACDSEE, men funderar nu på att använda pse på en ny dator med Vista.
 
matti skrev:
Elements "sorteraren" insåg jag direkt bara skulle ställa till trassel och vara en källa till frustration, använder den inte alls! Den är gjord för amerikanska hemmafruar med noll datorkunskap som vill pyssla med bilder för scrapbooking edyl "hemmaprojekt" ;-)

/Matti

Instämmer! Synd att de har plockat bort Filläsaren ur nyare versioner av PSE.
 
Jag har CS2 användare men har tittat lite på PSE 3, 4 och 5 för att bekanta mig med den programvaran.

Jag känner mig också frustrerad över sorteraren, den känns som ett flipperspel.
Ganska ofta vill jag arbeta med bilder utifrån en mapp på hårddisken och inte sorterat på tagningsdatum som sorteraren gör.
Filläsaren i Redigeraren låter mig bläddra och förhandsvisa innehållet i mappar. Utforskaren kan inte visa PSD-filer som en tumnagelbild, det kan Filläsaren.
Till min förvåning har de tagit bort Filläsaren i PSE 4 och 5. Frustrerande med minskande funktionalitet i senare versioner !!

Elements sorterare är inte kul att arbeta med.

/Lotta
 
Lotta Wesslund skrev:
Ganska ofta vill jag arbeta med bilder utifrån en mapp på hårddisken och inte sorterat på tagningsdatum som sorteraren gör.
Filläsaren i Redigeraren låter mig bläddra och förhandsvisa innehållet i mappar. Utforskaren kan inte visa PSD-filer som en tumnagelbild, det kan Filläsaren.

Men... Är inte det precis vad sorteraren i Elements (5.0 iaf) gör???
Välj Visa/disposition/sökväg till objekten (1) För att på vänstersida få upp mappstrukturen (2) och fö bilderna visade per mapp (3).
 

Bilagor

  • pse.jpg
    pse.jpg
    73.8 KB · Visningar: 166
Nej det är skillnad på sorteraren som bara visar INLÄSTA bilder till Photoshop och en Filläsare som visar interaktivt vad som finns på en hårddisk/CD eller USB-minne.

Har inte kört PSE5 så mycket så jag testade lite mer i Sorteraren. Upptäckte att det blir små ikoner för de mappar man har läst in bilder till Elements. Inte alls självklart hur man gör för att hitta på bilderna.

Det var iochför sig en ny upptäckt, men faktum kvarstår man kan inte från redigeraren lätt välja ut bilder i en mapp som man vill arbeta med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.