Annons

Sortera tillbaka bilder till originalmappar i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag har alla bilder i en datumstruktur enligt Lightroom default på en extern hårddisk. I bland händer det att jag plockar några bilder här och där t.ex. från en hel hockeysäsong för att göra ett bildspel. Bilderna flyttas till en arbetsmapp på lokala disken för att vara tillgängliga hela tiden. När allt är klart vill jag flytta tillbaka filerna i sin originalmapp. Finns det något smidigare sätt än att ta bild för bild och dra tillbaka till rätt mapp på externa disken? En samling funkar inte (eller?) eftersom jag behöver ha bilderna lokalt. Smarta previews är för små. Några idéer?

Jag har ingen ide om hur du enkelt kan få bilderna tillbaka till sin originalmapp. Men varför exporterar du inte dom utvalda bilderna från originalmappen på externa disken till arbetsmappen på lokala disken? Då behöver du ju inte flytta dom tillbaka......

Hur mycket bilder har du? Varför kan du inte ha den externa disken tillgänglig hela tiden eller åtminstone ansluta den när du behöver den?

Tanken med att hålla på och flytta bilder fram och tillbaka mellan mappar går ju lite emot hela tanken med Lightroom.

När jag importerar från kameran till datorn så använder jag eos utility. Eftersom jag har ställt in att de ska sorteras i datummappar och de också hamnar så i datorn så borde motsvarande funka för att få tillbaka dom i datummappar, iaf teoretiskt :):

Om det inte går att importera dom direkt från HD så spara ner dom på ett minneskort och importera därifrån rätt in på den lösa hårddisken.

Sen kan jag precis som andra undra varför du tar bort originalfilen till HD. Dels borde du kunna göra en kopia driekt från LR som är anpassad till det media som du vill köra bildspelet på och då får du ju med alla ev ändringar. Vill du änåd ha originalbilden så varför inte kopiera bilden till HD och när du inte behöver den så raderar du bara den. Originalfilen finns då tillgänglig hela tiden i LR.

Tackar för svaren! Anledningen till att jag kopierar över till en lokal disk är att jag är ofta en bit ifrån kontoret och jag vill kunna pula lite med t.ex. ett bildspel på lediga stunder. Idén som flera var inne på om att exportera en kopia till en arbetsmapp och radera den när arbetet är klart borde vara en bra kompromiss. Tack!

Exportera ut en samling som katalog, redigera, importera katalogen till din huvudkatalog?

Välj Exportera som katalog… X Exportera negativfiler, X Inkludera tillgängliga förhandsvisningar
Flytta mappen med samma namn som den katalog du exporterade, till din andra dator/hårddisk.
Jobba med den, och sen när du är färdig så väljer du att Importera från annan katalog…
Vanligtvis väljer jag att skriva över justeringarna, men valet finns att skapa nya virtuella kopior om så önskar.
På det här sätter låter jag LR sköta all filkopiering av bilder.

Så jobbar jag när jag tex åker bort en månad och vet att jag vill redigera bilder på den bärbara (som redan existerar på min stationära), för att sedan vid hemkomst ladda in justeringarna till min stationära dator (huvudkatalogen).

Nu har jag själv aldrig jobbat med externa frånkopplade diskar och smart previews, men är det inte just för denna typ av situationer som smart previews är tänkta? Att kunna använda bilderna trots att disken är frånkopplad? På vilket sätt har bilderna för dålig upplösning för bildspel? Finns det kanske nån inställning för att ändra det? Kan man köra bildspelet innan man kopplar bort disken för att på så vis låta LR läsa in alla bilder i cachen?

Jag testade lite med smarta previews när det kom. Eftersom jag beskär ganska hårt ibland, och även zoomar in för att granska skärpan så tyckte jag att det funkade dåligt. Annars borde ju smarta previews vara det bästa för mitt ändamål. Små filer på min lilla interna ssd och stora original på externa diskar. Kanske får grotta ner mig lite mer i det igen.

Jag testade lite med smarta previews när det kom. Eftersom jag beskär ganska hårt ibland, och även zoomar in för att granska skärpan så tyckte jag att det funkade dåligt. Annars borde ju smarta previews vara det bästa för mitt ändamål. Små filer på min lilla interna ssd och stora original på externa diskar. Kanske får grotta ner mig lite mer i det igen.

Är inte riktigt med på varför smarta previews inte fungerar i det fallet. Eller menar du att vill exportera bilderna där du sitter och arbetar?

Mitt råd är att ALDRIG flytta ut bilder ur en Lightroomkatalog som du gör. Två lösningar ser jag:

a) Exportera bilderna som en katalog, importera katalogen i Lightroom på annan dator, arbeta med bilderna, exportera katalogen och importera dem i din stora katalog igen.

b) Exportera bilderna till en annan mapp och gör slutarbetet med dem där. Ta inte in dem i Lightroom igen.

När jag testade smarta previews för en tid sedan så kunde man inte zoom in eller beskära lika mycket som i originalfilen. Kollade inte så mycket mer efter att ha konstaterat det. Annars vore nog en samling i LR och smarta previews det smidigaste. Exportera samlingen, bildspelet eller vad det nu blir, när arbetet är klart kan nog vänta till disken är ansluten. Får helt enkelt testa smarta previews lite mer. Annars ser jag nog alternativet att exportera fullstora tiff till en lokal mapp och kasta dem när arbetet är klart som ett bra alternativ.

Edit: Jag flyttar aldrig bilderna ur katalogen. Jag drar bilderna till en lokal plats i Lightroom. Det är alltid samma dator. Problemet är att jag har bilderna på en extern disk, men vill flytta dem till den lokala disken tillfälligt och sedan få tillbaka dem på samma plats som tidigare på den externa disken.

Att flytta filer inne i LR är ju OK, men som du själv inser svårt att få tillbaka dem till rätt mapp sen. Så det är knappast att rekommendera.

Att exportera bilder och sen köra bildspelet på nåt annat sätt funkar ju. Men varför exportera till TIFF? Låter onödigt stort. JPG borde väl duga lika bra.

Jag är fortfarande osäker på varför "upplösningen" inte skulle duga på smarta previews, men jag har som sagt inte använt dem själv. Du säger att du beskär hårt. Är det inte det som skapar den dåliga upplösningen? En preview får ju inte fler pixlar än originalbildens beskärning, oavsett om det är en vanlig preview eller en smart.

Att exportera bilder och sen köra bildspelet på nåt annat sätt funkar ju. Men varför exportera till TIFF? Låter onödigt stort. JPG borde väl duga lika bra.
Vitsen med att först exportera till tiff var att ha full upplösning och kvalité medan jag redigerar för att sedan exportera slutresultatet, t.ex. ett bildspel, till jpeg. Då kan jag radera tiffkopiorna när jag är klar och ha originalen kvar på sin ursprungliga plats.

Jag är fortfarande osäker på varför "upplösningen" inte skulle duga på smarta previews, men jag har som sagt inte använt dem själv. Du säger att du beskär hårt. Är det inte det som skapar den dåliga upplösningen? En preview får ju inte fler pixlar än originalbildens beskärning, oavsett om det är en vanlig preview eller en smart.
Min erfarenhet är att det inte går att beskära lika hårt eller zooma lika långt i en smart preview som det gör i original RAW-fil. Misstänker att det beror på att den smarta preview:n är en mindre jpeg-kopia av originalet. Är dock lite osäker på detta. Det var länge sedan jag gjorde några ytterst begränsade tester.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto