Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sortera bilderna efter datum?

Produkter
(logga in för att koppla)

ESS

Aktiv medlem
Stoppar jag in min K10d i datorn och väljer i "PENTAX PHOTO Browser" "easy image transfer" och sedan mappen "mina bilder" på datorn så skapar programmet en mapp med namnet 100PENTX där alla bilder hamnar. Stoppar jag in kameran en gång till så för den över alla bilder på minneskortet igen, denna gång till mappen "100PENTX(2)".

Totalt kaos alltså, hur får jag programmet att skapa en mapp med datumet bilden är tagen?

alltså, har jag 5 bilder från den 20/3-2007, 5 från 21/3-2007 och 5 från 24/3-2007 så vill jag att det ska skapas 3 mappar med passande namn och 5 bilder i varje.

hej

jag använder www.breezesys.com : s downloaderpro

Den kan tanka ur minneskort, bärbara lagringsmedia och vissa kamror o de kamror som ser ut som en disk sett från windows.

Där kan man ställa hur man vill lagra. Jag har även valt att den lägger till datum till filen då räknaren slår ju runt.

Ex img_0001.jpg --> 070328-img_0001.jpg

Du kan där även fixa katalogsortering, jag har valt 07-03-28 som katalognamn för de tagna den dan osv.

Roine

Jag brukar låta mappen få heta samma sak varje gång jag för över den till datorn. När jag sen öppnar den från Silkypix hittar programmet mappen direkt iom att namnet alltid är detsamma.

Efter avslutat pyssel döper jag om mappen till datum och innehåll och arkiverar den. Funkar för mig i alla fall.

/Jimmy

Kan programmet även skapa en mapp för varje år? T.ex. min gamla Canon-programvara till min kompaktkamera skapade automatiskt en mapp för året bilden är tagen. Dessutom skapades automatiskt undermappar per månad och per datum. Ett träd kan då se ut t.ex. så här:

Mina bilder/Canon/2006/12/2006_12_24

Har tyvärr inte hittat något liknande till min Nikon.

i downloader?

där väljer du i config med hjälp av koder:
så du har många möjligheter

ladda ner det o testa, den går i 30 dar som kostar den inte så mycket.

se printbilden hur jag med koder byggt katalogen o filnamnet.

Den silar dubletter med, om du tex har en bärbar disk drar ju den in hela kortet varje gång, den ser då till o flaggar bara de du inte har i datorn.

Så det går rätt fort ladda ner.

Roine

Bilagor

• dl (custom).jpg
    dl (custom).jpg
    38.4 KB · Visningar: 416
Jimmys metod verkar bra tycker jag.
Sen göra undermappar till Mina bilder, /K100d/ under den 2006 och 2007 osv. sen en mapp med datum.
Då har du tidslinjen, sen individuellt info för varje bild.

Jag har kvar en gammal freewareversion av ett program som hette "set name to time" - för en tid sen blev det dock ett betalprogram och nu tror jag till och med att det är uppköpt för att integreras nånstans.

I inställningsmenyn på K10d kan du ställa in "mappnamn" så att den skapar en mapp/dag. Namnet på mappen blir ett prefix följt av åmmdd, där å=år, m = månad och d=dag. Startar du om kameran samma dag så får du ett nytt prefix = två mappar den dan.

Står på sid 196 i manualen. Där står inte att årtalet blir med men jag har för mig att det blir så i alla fall. Kan inte kolla nu.

//Lars

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar