Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sortera bilder efter när de är tagna i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Mia L

Ny medlem
Hej,
Jag använder mig numera av två olika kamerahus när jag fotograferar bröllop och har nu laddat in bilderna i Lightroom. Jag vill sortera bilder efter när de är tagna (nu ligger de minneskortsvis). Har gjort mååånga försök men får inte till det.... Någon som kan hjälpa mig, tack!
Mia

Man kan välja "Sort by Capture Time" i Grid view. Jag trodde LR var inställt så från början.

EDIT: Vilket förklarades med bild ovan

Så länge man har korrekt datum "när bilden togs", "capturetime" eller "insamlingstid" i exifdatan sorterar LR när och hur du vill. LR sorterar ju även efter objektiv, kameramodell, ja t.o.m serienummer om man har fler likadana kamerahus. Sen kan man ju "grovtagga" bilderna vid import så har man ytterligare söktermer.

Det som kan stöka till "insamlingstid" har jag märkt är om man flyttar bilderna till annan hårddisk.
Jag kopierade allt innehåll från en 1 TB till en 2 TB-disk och kallade den nya för samma bokstav som den gamla. Lightroomkatalogen ser f.ö.ingen skillnad utan visar alla redigeringar som tidigare.
En del filer fick då samma "insamlingstid" som kopieringstillfället och då blir det ju svårare att få rätt ordning på bilderna. Har märkt liknande problem vid tidigare datorbyten.

Själv har jag mappar med ÅÅMM på hårddisken för att åtminstone ha någon indelning ifall exifdatan ballar ur. Man borde kunna ha alla bilder i en mapp och låta LR sköta sorteringen om de inte vore för att kamerans räkneverk börjar om från början och man då får samma filnamn på flera bilder, vilket skulle orsaka konflikter. (det finns säkert inställningsmöjlighet i kameran som motverkar detta, men man har ju bilder från ett antal kameror med olika filnamnsmöjligheter)

I en annan tråd tipsade jag om denna länk

http://mulita.com/blog/?p=2653

George Jardine, eller "mr Lightroom" som han också kallas (han var med och utvecklade LR från början) skriver om sina tankar och sin lösning på problemet. Och han har verkligen funderat mycket på detta...

I korthet bygger det på att man skapar en filnamns-preset i LR som döper filerna ÅÅMMDD-HHMMSS-valfritt vad man vill ha mer. Jag använder själv det systemet (fotar med flera olika kameror) och ser man till att kameraklockorna är synkade så fungerar det helt perfekt. Fördelen är också att du behåller sorteringen även i filsystemet, utanför LR.

Läs gärna hans artikel. Om du inte vet hur du gör en filnamnspreset så kan jag förklara.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar