Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sonys objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

ArneBerne

Aktiv medlem
Var på Scandinavian Photo igår och pratade lite med Sonys representant. Jag frågade varför de har så hutlösa priser på objektiven. Det roliga var att han meningen innan hade berättat det förträffliga med antiskak i huset, då slipper man att tillverka dyra objektiv. Ett 300/2.8 från Sony kostar över 70.000 medan motsvarande från Nikon kostar ca 45.000 med AS.
Vad tror ni om utvecklingen, kommer Sony att kunna sälja sina objektiv till dessa priser.

Han har ju helt rätt! Det kostar säkert mindre för de att tillveka ett 300/2.8, sen att de inte fattar att de inte kommer sälja många till de priset är ju förbannat konstigt.

Ja de borde absolut göra en marknadsundersökning om de vill ha kunder inom proffssegmentet.

Som det är nu kan man ju investera i (för typ samma summa):

Canon 1: Canon EOS 5D + Canon EF 300/2,8 L IS USM
Canon 2: Canon EF 400/2,8 L IS USM

Nikon 1: Nikon D2Hs + Nikon AF-S 300/2,8G IF-ED VR

eller...

Sony AF 300/2,8 G

Sony kanske än så länge bara har nybörjarsegmentet som kunder där antiskak i huset blir mer ekonomiskt.

Jag har ju läst lite här och där nu om dessa vad jag förstår nya gluggar som Sony-Zeiss släppt.

Vad jag inte fattar är just de här priserna.. För dom släpper de här samtidigt som dom släpper ett konsumthus. Det rimmar jättekonstigt i mitt enfaldiga huvud.

Jag kunde förstått Sony om man som första Systemkamera släppt ett sk proffshus och slått på stora trumman för det.. och då matchat den här nya optiken till det huset.

Är det jag som är en enfaldig fototok bara som inte kan något om marknadsföring och prissättning eller...

Har Sony klantat sig här tro??

En viktig observation och något som varje kameraköpare borde tänka mer på... priset på kamerahuset är bara en liten del av hela systemet, räkna på totalen och försök förutse vilken kameraväska man siktar på i slutändan.

Dessa "dyra" objektiv är inte nâgot som Sony har tagit fram eller släpper nya nu. Det är gamla Minoltagluggar och prissättningen är densamma som det var för nâgra âr sedan.
Sâ deras existens är inte ett förebâdande om proffshus eller liknande utan helt enkelt sâ att dom finns för tillverkning o vill nâgon ha dom sâ finns ett pris satt oxâ.

Det är betydligt lättare att gå in för högt och sedan sänka priserna än att göra tvärtom. Sony gjorde samma sak med Memory Stick.

Sony är också medvetna om att priset är en väldigt viktig kvalitetsindikator för köpare och med högre marknadspriser signalerar de proffsprestanda samtidigt som de undviker att priset i sig väcker misstankar om kvalitetsbrister (ser t.ex. folk uttrycka sådana tvivel om den billiga Pentax K10D trots att det mesta förutom priset indikerar att det blir en utmärkt kamera).

Men visst, i dagsläget driver nog skakstabilisering i huset fler objektivförsäljningar för Tamron och Sigma än för Sony (om man räknar bort kitobjektivet till Alfan)...

ArneBerne skrev:
Var på Scandinavian Photo igår och pratade lite med Sonys representant. Jag frågade varför de har så hutlösa priser på objektiven. Det roliga var att han meningen innan hade berättat det förträffliga med antiskak i huset, då slipper man att tillverka dyra objektiv. Ett 300/2.8 från Sony kostar över 70.000 medan motsvarande från Nikon kostar ca 45.000 med AS.
Vad tror ni om utvecklingen, kommer Sony att kunna sälja sina objektiv till dessa priser.

Vad svarade sony snubben då?

wsaar skrev:
Det är betydligt lättare att gå in för högt och sedan sänka priserna än att göra tvärtom. Sony gjorde samma sak med Memory Stick.

Sony är också medvetna om att priset är en väldigt viktig kvalitetsindikator för köpare och med högre marknadspriser signalerar de proffsprestanda samtidigt som de undviker att priset i sig väcker misstankar om kvalitetsbrister (ser t.ex. folk uttrycka sådana tvivel om den billiga Pentax K10D trots att det mesta förutom priset indikerar att det blir en utmärkt kamera).

Men visst, i dagsläget driver nog skakstabilisering i huset fler objektivförsäljningar för Tamron och Sigma än för Sony (om man räknar bort kitobjektivet till Alfan)...
jag håller med dig i stora drag, men Sonys priser på sina gluggar gränsar till det löjliga. Jag hade förstått om de hade legat i paritet, prismässigt med Nikon o Canon, som för tillfället får ses som marknadsledande. men sanningen är att de ligger högre och det ganska så rejält på en del av objektiven. Deras 70-200 2,8 kostar ca 25000 och 50 2,8 macro ligger på ca 6500. Konstig strategi för någon som vill slå sig in på systemkameramarknaden. Det Sony behöver idag är ett professionellt hus och objektiv som ligger något under Nikon o Canons priser, då blir de giftiga på allvar. Deras samarbete med Zeiss är onekligen intressant, eller vad sägs om en 135 1,8. Fler godbitar lär vara i antågande framöver.

paul innergård skrev:
jag håller med dig i stora drag, men Sonys priser på sina gluggar gränsar till det löjliga.
Jag tycker de passerat den gränsen för länge sedan. De kanske lägger sig där just nu tills produktionen kommit igång till en nivå där de kan hantera efterfrågan som ett lägre pris skapar, eller så passar de på att ta ut så mycket som möjligt av de konsumenter som betalar vad som helst som det står Sony på innan de sänker priserna för att sälja till den stora massan. Hur som helst så innebär ett för högt pris att de behåller möjligheter för framtiden öppna som de annars skulle stänga om de gav optiken ett för lågt eller ett normalattraktivt pris.

Jag är dock besviken på att recensenterna inte uppmärksammar den galna prissättningen. Det var ju när recensionerna började innehålla "dyraste minnesmediet på marknaden" som en nackdel för Sonykameror som de började sänka priserna på Memory Stick.

wsaar skrev:
Jag tycker de passerat den gränsen för länge sedan. De kanske lägger sig där just nu tills produktionen kommit igång till en nivå där de kan hantera efterfrågan som ett lägre pris skapar, eller så passar de på att ta ut så mycket som möjligt av de konsumenter som betalar vad som helst som det står Sony på innan de sänker priserna för att sälja till den stora massan. Hur som helst så innebär ett för högt pris att de behåller möjligheter för framtiden öppna som de annars skulle stänga om de gav optiken ett för lågt eller ett normalattraktivt pris.

Jag är dock besviken på att recensenterna inte uppmärksammar den galna prissättningen. Det var ju när recensionerna började innehålla "dyraste minnesmediet på marknaden" som en nackdel för Sonykameror som de började sänka priserna på Memory Stick.
Antar att vi är helt överens.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar