Annons

Sonys app for iPhone problem

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Blev totalt blåst av Sony app imaging edge. Skulle skicka en högupplöst från mobilapp som jag tagit med Sony a7riii 45MP. Väljer original i appen och ansluter kameran och skickar bilden via iPhone. Appjävlen gör då om till 1616x1080 pixlar. Det var bråttom och det gick iväg en sådan fil.
Hur kan Sony få kalla Det original? Orginal är raw 45MP men kan förstå att inte iPhonen hanterar det men en jpeg med samma upplösning hade jag kunnat räkna med.

Man undrar ju hur de på Sony tänker att kalla det orginal men är väl samma haschtomtar som gjorde meny till tidigare Sonykameror.

någon som haft samma problem?
 
Appen stödjer bara jpg och varnar faktiskt att den inte alltid stödjer angiven storlek beroende kameramodell eller inställningar.
Det går alldeles utmärkt att kopiera en 42 Mpx jpg via appen.

/Stefan
 
Mina filer blev bara 1616x1080 pixlar från en RAW-fil, att den inte klara det är väldigt konstigt.
Testade även med Sony a7Rii och samma sak där. Har inte tillgång till a7rIV eller a9II.

Men att den inte ska klara att generera en jpeg med full upplösning är för mig helt konstigt.
 
Det är precis som Stefan säger, man måste fota i JPG för att kunna skicka maxupplöst till mobilen.. Jag har löst det med att jag skriver jpg till kort 1 och raw till kort 2. Då går det att beama över fullupplöst och man har fortfarande rawfilerna.. Ett annat alternativ är att skriva raw+jpg till samma kort, då får man också över full upplösning.. Att kunna skicka raw via wifi står högt på önskelistan så man helt kan sluta med jpg.
 
Vilket skräp undra varför de inte fixar detta.

Du har lösningen till problemet tills den dagen appen gör som du vill att det ska fungera.

Jag har löst det med att jag skriver jpg till kort 1 och raw till kort 2. Då går det att beama över fullupplöst och man har fortfarande rawfilerna..

Jag kör tvärtom. RAW till kort1 och JPG till kort2. Detta pga kort2 är söligare. JPG är mindre filer. Dessa JPG är min version av "backup".

/Stefan
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.