Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonya300, blixt och radiosändare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vargaas

Medlem
Hejsan.

Är rätt ny på att fota men jag lär mig ständigt. Jag har en Sony A300 med ett originalobjektiv.

Och nu har min "utveckling" kommit så långt att jag måste ha en extern blixt.

Fotar ganska mycket actionsport så att ställa ifrån sin blixten och använda radiosändare/ir-sändare är ett måste(hört att slavblixtfunktionen inte fungerar så bra utomhus)

Men nu kommer "nackdelen"
Har aldrig sett någon Radiosändare eller Ir-sändare som har samma blixtskofäste som på sony.
Finns det eller måste jag också köpa en hotshoe-adapter och sedan valfri "hotshoe-blixt"?

Har läst att alla TTL-inställningar försvinner med en sådan adapter, vilket kanske är dåligt??

Har ingen nuvarade blixt bara för att göra den punkten klar.

Så tips? vad ska jag köpa?
Prismässigt så vill jag hålla ner på priset så mycket det går utan att få skitgrejer.

Mvh
Johan

Det finns ett antal vägar att gå.

Adapter från fleaBay för att göra om kameraskon ( iISO ) till ISO, kostar under tvåhundra. I den adaptern en radiotrigger från kaffebrus, kopplad till studioblixtar. Synkkabel för kaskadkopplingen är säkrare än den inbyggda optiska slavcellen.

Samma adapter från fleaBay, men en annan trigger från kaffebrus, en avsedd för hotshoeblixtar.

Originalblixtar från Minolta / Sony, minst en, sedan kan Du komplettera med Sigma för att få ner priset. Körs trådlöst mhja popup-blixten i kameran, eller en orginal i kameraskon. Kan vara knepig att få till i vissa situationer utomhus, men alls inte omöjligt.

Generellt; Läs på - ex.vis påmhohner.de, eller genom att skaffa Gary Friedmans bok om a300. Väl investerade pengar.

Du måste ha en adapter för att montera en blixtsändare på din Sony (tyvärr). Alla andra fabrikat har gemensam standard när det gäller utformningen av blixtsko och mittenstiftet. Övriga stift för datatrafik mellan kamera och blixt är givetvis märkesspecifika. Sony har tyvärr en helt egen blixtskodesign.

Du nämner actionsport, vilket i min värld ofta betyder skidor, skateboard och cykel utomhus.
Då kommer du att få sådana avstånd till blixten att en IR-sändare ofta inte räcker till. Det vettiga alternativet blir då radiosändare.

Du har rätt i att all automatik mellan kamera och blixt försvinner. En radiosändare kortsluter bara mittenstiftet på blixten för att bränna av en blixt. Du måste alltså köra både kamera och blixt i manuellt läge för att ha kontroll på exponeringen, vilket faktiskt är lättare än man tror.

Det finns några olika radiosändare på marknaden. De billigaste hittar du på bla. Kaffebrus. Då får du ett system för ca 600:- har jag för mej.
Nackdelen med dessa är att räckvidden inte är den bästa (det finns visserligen fix för detta om man gillar att skruva sönder saker och löda i dom).
En annan sak är att om det finns fler fotografer i närheten som tex använder Elincrom skyport, så kan de lösa ut dina blixtar (det är i alla fall fallet för mej och en kompis. Vi kan aldrig fota samtidigt med våra olika system).

Ett steg upp i pris hittar du nyss nämnda Elincrom Skyport (det använder jag själv).
Fungerar för det mesta mycket bra, men kan som sagt störa ut billigare system...
Sägs ha en räckvidd på 100 meter. Jag har klarat mig i alla situationer jag utsatt de för så här långt.

Det bästa systemet heter Pocket Wizard men det är tyvärr väldigt dyrt, men förmodligen värt pengarna om du kommer att satsa stort på fjärrstyrning av blixtar.
Har enligt spec en räckvidd på upp emot 500 meter.

Du behöver minst en hyfsat stark blixt. Det skall gå att välja bort "auto power off" så att den är på hela tiden. Annars får du ha en assistent vid blixten som trycker i gång den typ en gång i minuten...
Det är fördel om den har ett PC-syncuttag, men finns inte det sätter du bara en fot med uttag under blixten (vet dock inte vad som finns till Sony).

Eftersom du inte använder någon automatik, utan bara kortsluter mittenstiftet för att bränna av en blixt, så kan du egentligen köra med vilket blixtfabrikat som helst. Canon, Nikon etc. Det kan dock vara smart att ha minst en Sonyblixt så att du kan köra den på kameran också.

Själv använder jag som sagt Elincrom Skyport till min Canon 580EX och en gammal Sunpakblixt som jag hittat hemma hos farsan.
Om du vill veta hur långt det systemet räcker kan du kolla in mina bilder.

Hoppas mitt långa svar ger något och inte surrar till det för dej.

/Thomas

Alla håller inte med om ditt "tyvärr". Vi är många som tycker att Minoltas (och nu mera Sonys) moderna blixtsko fungerar mycket bättre än den 1930-talskonstruktion som andra tillverkare fortfarande använder.

Med tanke på att alla generella blixttillbehör är anpassade för övriga märkens gemensamma blixtskostandard, så blir Sony "tyvärr" lite utanför den marknaden. Att det fungerar klanderfritt internt med Sonys egna system tar jag för givet. Kan t.o.m. vara bättre än övriga som du säger.
I det här fallet som gäller radiosändare ställer det dock till det lite eftersom man vad jag förstått måste skaffa någon form av adapter för att få det att funka. Det är sämre :)

/Thomas

...
I det här fallet som gäller radiosändare ställer det dock till det lite eftersom man vad jag förstått måste skaffa någon form av adapter för att få det att funka. Det är sämre
Jag har kört billigaste billia adaptern från fleaBay och kaffebrus radiotrigger utan problem, både inomhus och ute, utan problem. Det gäller bara att leta rätt på en trigger som inte väger sex kilo eller är en halv meter hög - då håller vare sig kamera eller adpater.

Jag, som många andra Minolta / sony ägare upplever inte detta som ett problem - det är resten av fotovärlden som gör det - främst Cakonister.

Hej, tack för alla givande svar!

Så om jag skulle köpa dessa tre produkter
http://www.kaffebrus.com/radiosandare-for-hot-shoe-blixtar-865.html
http://www.kaffebrus.com/blixtadapter-for-minolta-sony-432.html

Och sedan valfri blixt, tog den första bästa jag hitta för exempel.
http://www.digicom.nu/products/product.asp?pid=14482&rid=7

Borde allt fungera då? eller fattas något?

Detta funkar.
Men...
Jag tror inte att auto power off går att stänga av på Nissinblixten. Det bör i så fall kollas först. Annars stängs den av efter 5 min vila och du måste dit och skrämma igång den med någon knapp.
Dessutom verkar den blixten inte vara särskilt lämpad för manuella inställningar. Det måste finnas ett M-läge och du skall kunna ställa in styrkan enkelt. Gärna i många och små steg.
Kolla noga på olika blixtar innan du slår till så att du får något som funkar bra.

Hur bra (eller dåligt) detta sändarset är vet jag inte, men det är ett billigt sätt att komma igång. Växer man ur det om något år så är det ju kanske inte någon större förlust.

/Thomas

Alla håller inte med om ditt "tyvärr". Vi är många som tycker att Minoltas (och nu mera Sonys) moderna blixtsko fungerar mycket bättre än den 1930-talskonstruktion som andra tillverkare fortfarande använder.

Visst gör den! Först köper man en kamera (A700) för 14tkr. Sen monterar man sin originalblixt HVL-56:a för 4tkr i den fantastiska skon, bara för att sen finna att det glappar och skramlar värre än en abstinent skallerorm.
De andras "omoderna" blixtskor spänns med en skruv tills de sitter fast ordentligt.

Dessutom måsta man köpa adapter för att kunna var med och leka med kompisarna i studion.

Vad är det som funkar bättre med Sony-skon?

Senast ändrad:
...
Så om jag skulle köpa dessa tre produkter
...
Borde allt fungera då? eller fattas något?
Erfarenhet av manuell blixfotografering kanske? Det är lite trixigt i början, men ganska lätt att komma in i. Du kan i princip bara fyra av blixtarna - inget annat. Med DSLR kostar det ju inte en massa pengar arr bränna några bilder på prov, så det går att lära sig på några timmar med lite trial-and-error.

Kamera och blixt i manuellt läge - ISO200, f/8 & 1/160 sek, och blixten på halv eller kvarts styrka. Sedan är det bara att ratta in. Lycka till.

Visst gör den! Först köper man en kamera (A700) för 14tkr. Sen monterar man sin originalblixt HVL-56:a för 4tkr i den fantastiska skon, bara för att sen finna att det glappar och skramlar värre än en abstinent skallerorm.
Jag har två Dynax 7D, en A900, en MFC-1000, två 5600:eek:r och en HVL-58:a. Inget glappar.

De andras "omoderna" blixtskor spänns med en skruv tills de sitter fast ordentligt.
Denna skruv spänner blixten upp mot skons "klor", dvs bort från kontakten på kameran, och skapar ofta kontaktproblem.

Vad är det som funkar bättre med Sony-skon?
Jag vet inta vad du har gjort med din utrustning, men de flesta anser att blixten sitter mycket bättre och är enklare/snabbare att montera/demontera.

Skulle denna blixt bli bättre till mitt ändåmål? eller behöver jag något med mer ledtal?

http://www.netonnet.se/?iid=se112365

http://www.sigmaphoto.com/flashes/flashes_flashes_details.asp?id=3266&navigator=1

Och snälla ni, kan ni inte hålla er till topicen istället för att tjafsa om vilken blixtsko som är bäst?

mvh
Johan

Har tyvärr inte tid att sätta mej in i detaljer på alla blixtar, men som det står på Sigmas hemsida, så verkar det bara finnas två effektlägen i manuellt läge. 1/1 och 1/16
"In manual flash mode, you can set the flash power level of the EF-530 DG ST with two levels : Full power and 1/16."
Tittar man på 530 DG Super, så går den att ställa mellan 1/1 och 1/128.
Hur sigmas blixtar funkar med auto power off vet jag inte och det framgår inte heller av hemsidan. Jag föreslår att du försöker hitta en handlare som har en blixt hemma att klämma på innan du slår till (om inte någon här har erfarenhet av dessa och kan ge ett svar).
Andra alternativ kan vara begagnade Canon eller Nikonblixtar.
Canons 580EX funkar utmärkt liksom 550EX och vad jag förstått skall de flesta av Nikons modeller gå att köra utan Auto Power Off.
Nikon har sina manualer (även äldre) på sin hemsida. Bara att läsa.

/Thomas

Fokusera på vad grejorna kan göra - inte vad de inte kan göra !

Du behöver ha blixtar som går att ställa in manuellt och har ISO-blixtfot. Majoriteten av alla blixtar, inklusive "det billiga skräpet", klarar de kraven.

Det finns ingen anledning att leta rätt på blixtar som har en massa finesser - Du kan t.ex. leta efter Minolta AF4000 på Tradera och eBay. Går att hitta för 350:-. Ledtal (enl. konservativ räkning ) 40. Stendum, men en lydig idiot.

Auto Power Off på fem minuter är inget problem, slå en blixt efter fyra, så är problemet löst.

( Disclaimer: Ja, AF4000 är en Minolta-blixt från 1985. Nej, den har INTE Minoltas iISO-fot, utan standard ISO-fot. Ja, jag är bergis - jag har två stycken i väskan. )

Jag använder mig av detta... som fungerar utmärkt och har längre räckvidd utomhus än kaffebrus prylar. Om du funderar på att investera för framtiden så tycker jag att det är värt några kronor ytterligare. Jag har radiosändare från kaffebrus som är rätt ojämna och opålitliga. I mitt fall så har jag valt det lite dyrare alternativet. Men nu har du fått en del olika tips så du kanske kan fatta ett beslut. Jag är heller inte (med min utrustning) låst till specifikt kamerameärkes blixtar. Jag kan använda både iISO och ISO fot, det enda som är viktigt är att blixten har manuella inställningar. Vill man använda TTL med radiosynk så finns det nu en trigger som heter RadioPopper som kan var värt att titta på.

Lycka till

mvh/Ove

Fokusera på vad grejorna kan göra - inte vad de inte kan göra !

Du behöver ha blixtar som går att ställa in manuellt och har ISO-blixtfot. Majoriteten av alla blixtar, inklusive "det billiga skräpet", klarar de kraven.

Sant, men den Sigmablixt som föreslogs verkar bara ha två lägen på uteffekten vilket är lite snålt om man vill kunna finjustera styrkan.

Det finns ingen anledning att leta rätt på blixtar som har en massa finesser - Du kan t.ex. leta efter Minolta AF4000 på Tradera och eBay. Går att hitta för 350:-. Ledtal (enl. konservativ räkning ) 40. Stendum, men en lydig idiot.

De finesser som är viktiga är som tidigare nämnts manuellt läge med möjlighet att justera styrkan samt avstängning av auto power off. Det är allt en blixt behöver om den skall radiostyras.

Auto Power Off på fem minuter är inget problem, slå en blixt efter fyra, så är problemet löst.

Plåtar man i studio e.d. med blixtarna inom två meters räckvidd så kanske det inte är ett problem, men i det här fallet pratades det om actionfoto. Står man som jag gör ibland 30 meter eller mer från blixten och det inte kommit någon cyklist eller skidåkare på en stund så kan jag lova att det är väldigt irriterande med blixtar som plötsligt somnat när man skall till att fota igen. Så bortkoppling av auto power off hör inte till avdelningen onödiga finesser. För mej är det ett måste.

( Disclaimer: Ja, AF4000 är en Minolta-blixt från 1985. Nej, den har INTE Minoltas iISO-fot, utan standard ISO-fot. Ja, jag är bergis - jag har två stycken i väskan. )

Jag orkar inte argumentera - självklart har Du rätt och jag fek - IHHRMC.

Visst är det så. Annars skulle jag väl inte våga mej in i det fantastiska Fotosidanforumet :)
Här gäller det tydligen att akta sig för ömma tår när man försöker att delge sina egna erfarenheter till någon undrande.

Det känns som att trådskaparen fått den information som behövs nu för att kunna skaffa det han behöver, så tråden behöver ju knappast bli längre...
Därmed sätter även jag punkt här så slipper någon bli upprörd över de hemska saker som jag skriver...
Skicka gärna ett mail om det finns mer funderingar.

MVH
/Thomas

Inte för förorda någon blixtsko.. Detta kan jag inget om.. Men har noterat då man läst lite att..

Så här står det på Cyberphoto om då man drar åt den skruvmojängen med den fina tredjepartsutrustningen.""Dörr"".. Har väl läst någonstans att dessa "problem" inte bara handlar om tredjepartsutrustning heller.??..Kan minnas fel där iofs..Och att det varit andra saker som strulat..Men något har jag läst om strul med blixtar på andra märken ...

""Info till Canonägare
Med Canon EOS 40D och 1D Mark III fungerar DAF42/480 Ultra så länge man inte drar åt låsvredet på blixten, de kamerorna har nämligen lite högre blixtsko än äldre EOS och när vredet dras åt tappar tyvärr blixt och kamera kontakt med varann.

Info till Pentax K10D ägare
Med Pentax K10D så har man samma problem som på Canon 40D, att den inte får kontakt med kameran om man drar åt skruven på blixten""""

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto